Ubieranie choinki w SP11

W naszej kulturze bez choinki trudno wyobrazić sobie Boże Narodzenie. Dzięki udekorowanemu drzewku dom nabiera świątecznej magii. Dlatego w naszym oddziale również nie mogło zabraknąć tego obyczaju. Tuż przed wizytą św. Mikołaja długo oczekiwanego gościa przedszkolaki z wielkim zapałem zabrały się do ubierania choinki.  Przystrajały różnego rodzaju ozdobami, od wymyślnych łańcuchów i bombek, które własnoręcznie wykonały. Choinka wyglądała prześlicznie i jest ozdobą całej placówki. 

 

Duże , małe, kolorowe, puchate i mięciutkie. Pluszowe Misie opanowały nasz oddział przedszkolny. „Przybyły” ze swoimi małymi właścicielami, aby bawić się, świętować i uczyć.
W dniu 25.11.2021r. przedszkolaki uczestniczyły w obchodach Światowego Dnia Pluszowego Misia . Mimo coraz nowocześniejszych i coraz atrakcyjniejszych zabawek, moda na misie nie przemija. Tego dnia każde dziecko przyszło do przedszkola ze swoim przyjacielem- Misiem. Przybyły misie małe, duże, bardzo duże a każdy był piękny i wyjątkowy.
Przedszkolaki zostały zaproszone do wspólnej zabawy . Poznały historię Święta Pluszowego Misia, wspólnie bawiły się przy piosenkach m. in: „ Jadą, jadą misie”, „Misiowa pobudka”, „Pluszowy miś”. Dla dzieci w tym dniu przygotowano wiele atrakcji: zabawy ruchowe, plastyczne, konkursy, quizy. Ten dzień w przedszkolu pełen był uśmiechu, radości oraz wspólnej zabawy.

 

https://slideplayer.pl/slide/830267/

DZIEŃ JEŻA

10 listopada to Międzynarodowy Dzień Jeża, święto kłujących ssaków. Jeże towarzyszą nam od najmłodszych lat dzieciństwa w bajkach, wierszach, książeczkach, dlatego nasze przedszkolaki włączyły się w obchody tego nietypowego święta.W tym dniu wszyscy założyli opaski z jeżykiem i emblematy. Podczas zajęć mieliśmy okazję poszerzyć i utrwalić wiedzę dotyczącą sposobu życia jeży w ich naturalnym środowisku, dowiedzieć się także, co lubią jeść jeże, jak możemy pomóc jeżom, co robią jak się czegoś boją?. Były zagadki i wspólne zabawy przy piosenkach o jeżu. Ponadto nie mogło zabraknąć tradycyjnej zabawy „Na dywanie siedzi jeż”. Zaprezentowanie wierszyka o „Jeżu”. Dużo radości sprawiła gra multimedialna pt.” Jesienne szeregi”.  Przedszkolaki oglądały książeczki, czasopisma na temat zwierząt. Po zabawie dzieci ozdabiały jeżyki różnymi technikami plastycznymi. Dzień upłynął bardzo aktywnie i dostarczył wielu pozytywnych wrażeń.

PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA

Sadzenie biało-czerwonych tulipanów w ramach ogólnopolskiego projektu “Piękna Nasza Polska Cała”

Sowy
Wysoko tam na drzewie,
gdzie szczyt się chowa w niebie,
mieszkają w dziuplach sowy,
co mają siwe głowy
i siwe mają piórka,
jak siwa, miękka chmurka
i siwe, senne oczy,
bo spać nie mogą w nocy.
– Monika ZIemann

SZLACHETNE ZDROWIE – TEATR KURTYNA

Ślachetne zdrowie,
Nikt się nie dowie,
Jako smakujesz,
Aż się zepsujesz…

– Jan Kochanowski

JESIENNA SZARUGA

Co to za Pani w złocie, czerwieni,
sady maluje, lasy przemieni,
a gdy odejdzie, gdzieś w obce kraje,
śnieżna zawieja po niej zostaje?

DZIEŃ MAKARONU

25 października Światowy Dzień Makaronu ustanowiono w 1995 roku z inicjatywy 40 producentów, by pokazać, że jest to produkt spożywany na całym świecie, to niezwykle ważny składnik naszego codziennego jedzenia.

Celem stworzenia Dnia Makaronu, było pokazanie, że jest to potrawa znana i lubiana na całym świecie. Dodatkowo jest zdrowa, bowiem makaron znajduje się na 3 poziomie piramidy zdrowia..
Na zajęciach poznawaliśmy „ciekawostki makaronowe”, jego wygląd, zastosowanie i sposób powstawania. Dzieci poznały kraj, w którym narodziła się tradycja jedzenia makaronu. Zapoznały się z nowymi dla nich słowami Pasta, Bolonia, Neapolitan.
Mieliśmy możliwość porównania kształtów i kolorów poprzez dotyk i wzrok. Poznaliśmy również tajemniczy sposób barwienia makaronu na różne kolory np. czerwony, niebieski, lub żółty. Wiemy, jakich naturalnych składników trzeba dodać, żeby makaron był kolorowy.
Potem był czas na zajęcia plastyczne. Dzieci malowały makaron spaghetti na wzór tęczy, aby wspólnie ją ułożyć.

Dzień Chłopca w oddziale przedszkolnym

„Czerwone Korale”

Integracyjny Oddział Przedszkolny wykonał zadanie (58) w Międzynarodowym Projekcie Edukacyjnym Piękna Nasza Polska Cała. 

„Czerwone korale” – Zrobienie korali dla dzieci to spore wyzwanie.  Każdy indywidualnie nawlekał kuleczki jarzębiny na nitkę.  Podczas zajęć dzieci, ćwiczyły tak bardzo ważną na tym etapie rozwoju dziecka cierpliwość  i koncentrację, a korale… wszystkie zostały podarowane mamom.

Zielone, czerwone, okrągłe, pachnące
a jako przekąska niezwykle sycące…
Jabłko – pełne witaminek dla chłopaków i dziewczynek.
Wszyscy jabłka chętnie jemy i DZIEŃ JABŁKA świętujemy!!!

28 września dzieci z Integracyjnego Oddziału Przedszkolnego obchodziły Dzień Jabłka. Na zajęciach przedszkolaki poszerzały wiedzę na temat jabłek: poznały różne gatunki, rozpoznawały ich zapach i smak oraz zdobywały wiadomości na temat potraw i przetworów z jabłek. Na zakończenie zajęć wspólnie wyciskaliśmy sok jabłkowy oraz zajadaliśmy szarlotkę.

 

SPRZĄTANIE ŚWIATA

Wrzesień to miesiąc, w którym jak co roku włączamy się w akcję “Sprzątania Świata”, która jest dla dzieci atrakcyjną, aktywną formą edukacji ekologicznej. Jest rzeczywistą lekcją ochrony środowiska, dzięki której uczymy się bardziej przyjaznego stosunku do naszej planety.

Dlatego 23 września, po zajęciach dydaktycznych, przedszkolaki pełni zapału wraz z nauczycielkami wyruszyły na wielkie porządkowanie ogrodu i terenu wokół szkoły. Wszyscy uczestnicy akcji otrzymali plastikowe worki na śmieci i ochronne rękawiczki. Grupa przedszkolna z zapałem sprzątała okolice szkoły m.in. plac zabaw oraz przylegające do niej tereny zielone. Udział naszych przedszkolaków w akcji Sprzątanie Świata z pewnością przyczyni się do ukształtowania wrażliwości na potrzeby środowiska naturalnego oraz nawyku dbałości o nie.

Wrzesień to miesiąc, w którym jak co roku włączamy się w akcję “Sprzątania Świata”, która jest dla dzieci atrakcyjną, aktywną formą edukacji ekologicznej. Jest rzeczywistą lekcją ochrony środowiska, dzięki której uczymy się bardziej przyjaznego stosunku do naszej planety.

Dlatego 23 września, po zajęciach dydaktycznych, przedszkolaki pełni zapału wraz z nauczycielkami wyruszyły na wielkie porządkowanie ogrodu i terenu wokół szkoły. Wszyscy uczestnicy akcji otrzymali plastikowe worki na śmieci i ochronne rękawiczki. Grupa przedszkolna z zapałem sprzątała okolice szkoły m.in. plac zabaw oraz przylegające do niej tereny zielone. Udział naszych przedszkolaków w akcji Sprzątanie Świata z pewnością przyczyni się do ukształtowania wrażliwości na potrzeby środowiska naturalnego oraz nawyku dbałości o nie.

Piękna Nasza Polska Cała

„Piękna nasza Polska cała, dobra i skromna – jak każda Mama. Wszystkich nas płaszczem otuliła, pszenicznym chlebem nakarmiła. W sercach Polaków pozostań na zawsze. Bądź ostoją, schronieniem i tarczą. I duży, i mały – niech się Tobą opiekuje! Kocham Cię, Polsko! Polsko – dziękuję!”

Nasz Integracyjny Oddział Przedszkolny bierze udział

w międzynarodowym projekcie edukacyjnym

PIĘKNA NASZA POLSKA CAŁA!

Głównym celem projektu jest kształtowanie postaw patriotycznych u najmłodszych, uwrażliwienie ich na piękno, folklor i tradycje Polski.

Działania projektowe to też okazja, by budzić wśród najmłodszych i ich rodzin poczucie tożsamości narodowej i regionalnej, dumy z bycia Polakiem, a także wzmacniać więzi i integrować placówki oświatowe z terenu całej Polski i Kresów.

Autorką projektu jest Ludmiła Fabiszewska, nauczyciel Miejskiego Przedszkola nr 2 im. Juliana Tuwima w Aleksandrowie Łódzkim.

Koordynatorem w przedszkolu jest: mgr Agnieszka Dubaj

REGULAMIN

  1. Projekt zgodny z Podstawą Programową i drugim kierunkiem polityki oświatowej Ministerstwa Edukacji Narodowej przeznaczony jest dla zainteresowanych placówek oświatowych.
  2. Realizacja działań projektowych zaplanowana jest w okresie od 15 września 2020 roku do 30 maja 2021 roku.
  3. Aby wziąć udział w Projekcie uczestnicy zobligowani są do: zrealizowania min. 20 zadań z „Listy zadań” w trakcie trwania projektu
  4. Wybrane przez uczestników zadania można wykonać w jednej grupie (klasie), jak również podzielić zadania, angażując w ten sposób całą placówkę.
  5. Relacje z podejmowanych działań projektowych koordynatorzy projektu umieszczają na Grupie Projektowej FB „Piękna Nasza Polska Cała” (realizację zadań można też umieszczać na stronie internetowej placówki, a na grupie projektowej wstawić odnośnik do strony (link)).
  6. Koordynator projektu jest zobligowany do wypełnienia krótkiego FORMULARZA EWALUACYJNEGO dostępnego na grupie 10 maja 2021r. Na jego podstawie uczestnicy otrzymają Certyfikaty dla dzieci, nauczycieli i placówki. Szczególnie zaangażowane koordynatorzy i placówki otrzymają upominki.
  7. Każda placówka biorąca udział w projekcie wypełnia tylko JEDEN formularz zgłoszeniowy i ewaluacyjny.
  8. Działania Projektowe mogą posłużyć jako inspiracja do napisania programu własnego lub wprowadzenia w placówce innowacji pedagogicznej.
  9. Udział w Projekcie jest bezpłatny.

Integracyjny Oddział Przedszkolny bierze udział w Ogólnopolskim projekcie edukacyjny „Miś Bajkuś w Krainie Bajkoterapii”.

Projekt skierowany jest do dzieci 4-6-letnich. Jego głównym zadaniem jest realizacja zadań określonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz ich rozszerzanie,
 w celu pobudzania aktywności artystycznej dzieci. Na potrzeby projektu wykorzystane zostały bajki psychoedukacyjne, napisane przez autorkę książek z zakresu bajkoterapii -Marię Molicką. Bohater bajki czytanej dzieciom mierzy się z podobnym problemem do tego,
z którym może na swojej życiowej drodze napotkać dziecko. Wówczas, dzięki bajce, dziecko zdobywa doświadczenie w rozwiązywaniu różnorodnych problemów  przyswajając w ten sposób pozytywne wzory zachowań, które mogłoby zastosować. Poprzez bajkoterapię,
w połączeniu z edukacją teatralną, uczymy dzieci empatii, radzenia sobie z emocjami
oraz wzmacniamy jego poczucie własnej wartości.

Cel główny projektu:

– wzmacnianie poczucia własnej wartości dzieci poprzez wykorzystywanie różnych form aktywności twórczej w postaci zabaw parateatralnych oraz przedstawień w oparciu o bajki terapeutyczne.

Cele szczegółowe:

– akceptacja przez dziecko samego siebie;

– rozwijanie wyobraźni;

– poprawne wyrażanie przez dziecko swoich emocji oraz uczuć;

– stymulowanie procesów emocjonalnych i poznawczych;

– utożsamianie się z bohaterami w celu rozpoznawania ich uczuć oraz emocji;

– zapoznanie dzieci ze sposobami rozwiązywania problemów;

– poszerzenie słownictwa dzieci;

– budowanie umiejętności odróżniania przez dziecko dobra od zła;

– kształtowanie umiejętności radzenia sobie przez dziecko w sytuacjach dla niego trudnych.

Książka (dla) Przedszkolaka

Integracyjny Oddział przedszkolny bierze udział w Ogólnopolskim projekcie „Książka (dla) przedszkolaka” który ma na celu zachęcić nauczycieli do podejmowania działań promujących czytelnictwo wśród przedszkolaków, np. wyjścia do bibliotek, księgarń; głośne czytanie bajek przez rodziców dzieciom w przedszkolu i w domu; organizowanie spotkań z pisarzami; zapoznanie dzieci podczas zajęć z kanonem literatury dziecięcej; aranżowanie zajęć mających na celu przybliżenie wartości książki i uczenie szacunku do niej.

Książka (dla) Przedszkolaka to projekt również dla tych, którzy chcą wspierać małych pacjentów szpitali poprzez organizację zbiórek książek, gier, maskotek, materiałów plastycznych, przekazywanych oddziałom dziecięcym.

Książka (dla) Przedszkolaka to propozycja tworzenia przedszkolnych punktów wymiany książek, dzięki którym dzieci będą mogły dzielić się książkami z domowej biblioteczki z innymi przedszkolakami.

Nasz punkt wymiany książek stale się powiększa. Zachęcamy rodziców do oddawania książek dla dzieci do naszego zbioru.

Każdej sekundzie naszego życia towarzyszą emocje.
Są one również nieodłącznym elementem życia naszych dzieci,
bez względu na ich wiek, czy środowisko w jakim żyją.

 

 W roku szkolnym 2021/2022 będzie realizowany w integracyjnym oddziale przedszkolnym program autorski pt. „Emocje pełne niespodzianek”, stworzony przez wychowawców grupy. Dzięki niemu najmłodsi będą mogli uświadomić sobie, jak duży wpływ ma zachowanie dzieci na otaczających nas ludzi. Program obejmuje również nauczycieli i rodziców. Problematyka i tematyka została rozdzielona w terminie wrzesień 2021 r.- maj 2022 r. Treści będą dobierane zgodnie z aktualnymi problemami pojawiającymi się w grupie. Zajęcia będą przeprowadzane w formie zabaw. Głównymi celami są:

  • Stymulowanie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci w wieku przedszkolnym;
  • Poszerzanie wiedzy rodziców i nauczycieli w zakresie rozwoju społeczno-emocjonalnego dzieci.

 

BLIŻEJ PIESKA

„Zwierzę, jako istota żyjąca, zdolna do odczuwania cierpienia, nie jest rzeczą. Człowiek jest mu winien poszanowanie, ochronę i opiekę” – to pierwsze słowa polskiej ustawy o ochronie zwierząt. W tę wiedzę należy wyposażać społeczeństwo – a najlepiej zacząć właśnie od dzieci, od ich fascynacji światem, przyrodą i zwierzętami, która w prosty sposób może być przekształcona w wiedzę praktyczną: jak właściwie traktować zwierzęta, dbać o nie, porozumiewać się z nimi.

Integracyjny Oddział Przedszkolny bierze w tym roku udział w projekcie edukacyjnym „Bliżej pieska” . Projekt ma na celu zachęcenie nauczycieli do podejmowania działań uwrażliwiających dzieci na niesienie pomocy potrzebującym zwierzętom, a także edukujących przedszkolaków z zakresu właściwego zachowania wobec zwierząt.

Aby wziąć udział w projekcie, należy:

  1. a) Przeprowadzić zajęcia/zabawy/działania (a najlepiej cykl zajęć/zabaw/działań) z udziałem dzieci mieszczące się w tematyce projektu tj. promujące właściwe zachowania wobec zwierząt i wrażliwość na ich krzywdę. Uczestnik może skorzystać z propozycji Organizatora zamieszczonych na stronie projektu lub z innych, dowolnie wybranych materiałów;
  2. b) Umieścić relację z zajęć na stronie internetowej Organizatora.
  3. c) Uzupełnić licznik na stronie projektu tj. podać nazwę placówki i link do relacji. Uzupełnienie licznika umożliwi Uczestnikowi pobranie Certyfikatu zaświadczającego
    udział w projekcie.

Podczas realizacji projektu dzieci będą mogły nieść pomoc potrzebującym zwierzakom oraz nauczą się właściwego zachowania wobec nich.

Dzień Przedszkolaka

Co roku w całej Polsce 20 września najmłodsi świętują swój dzień- Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka. Święto to zostało ustanowione, by podkreślić wagę edukacji przedszkolnej w rozwoju dzieci i ma przyczynić się do popularyzacji wychowania przedszkolnego.

Z tej okazji panie z oddziału przedszkolnego przygotowały moc atrakcji. Na początek pomalowały dzieciom twarze w bajkowe wzory. Następnie były wspólne zabawy z użyciem chusty animacyjnej oraz tańce. Nie zabrakło również wizyty w starym kinie z projekcją dawnych bajek. Każdy otrzymał bilet wstępu oraz popcorn. Na zakończenie dzieci mogły zrobić sobie zdjęcia w fotobudce z rekwizytami. W tym wyjątkowym dniu o naszych przedszkolakach i ich wychowawcach nie zapomniały władze miasta Będzina, które podarowały piękne zabawki i złożyły serdeczne życzenia. Radość i uśmiech uczestników świadczyły o wspaniałej zabawie.

Międzynarodowy Dzień Kropki

15 września obchodzimy International Dot Day, czyli Międzynarodowy Dzień Kropki.

Święto to swój początek zawdzięcza książce Petera H. Reynoldsa,pt. „The Dot”, w której poznajemy historię Vashti, dziewczynki, która nie wierzyła w swoje możliwości plastyczne, ale dzięki malutkiej kropce i nauczycielce plastyki uwierzyła w siebie. Dzień Kropki to święto inności, kreatywności i rozwijania ukrytego potencjału, bo przecież każdy ma talent.

Zajęcia rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu rysunkowego o dziewczynce Vashti – bohaterce książki P. H. Reynoldsa, która dzięki kropce uwierzyła w swoje możliwości. Krótka rozmowa na temat obejrzanego filmu miała na celu uświadomienie dzieciom sensu istnienia i świętowania Dnia Kropki. Ogromną radość sprawiły dzieciom kreatywne zabawy muzyczno-ruchowe z wyk. metody Batiii Strauss. Kolejnym punktem Dnia Kropki była praca plastyczne pod hasłem ,,Kropki na obrazkach”. Na zakończenie przedszkolaki zrobiły sobie pamiątkowe zdjęcia.

Ogólnoświatowy Dzień Pszczół

Zagadka: Pracowita niesłychanie zbiera nektar na śniadanie. Zrobi z niego pyszny miód, zaspokoi też Twój głód.

 

Kampania Rowerowy Maj

Przedszkolaki z naszego oddziału miesiąc maj rozpoczęły w sportowym klimacie. A to  wszystko dzięki akcji ROWEROWY MAJ, która we wtorek ruszyła w mieście. Przedsięwzięcie, jak co roku zostało przyjęte z wielkim entuzjazmem przez dzieci. Ma ono na celu poprzez zabawę połączoną z elementami rywalizacji fair play, promocję zdrowego trybu życia wśród dzieci przedszkolnych, uczniów szkół podstawowych oraz grona nauczycielskiego. Wychowawcy oddziału nagradzają specjalną naklejką. „Rowerowy Maj” każde dziecko, które przyjechało ekologicznym pojazdem do swojej placówki. Dla najaktywniejszych uczestników, klas i placówek przewidziane są atrakcyjne nagrody. Dzieciom i rodzicom życzymy wytrwałości. Powodzenia!

Gratulacje dla Mikołaja za zajęcie I miejsca w Miejskim Konkursie Plastycznym “Dziecięce marzenia”!!!

Jest takie miejsce – POLSKA

Dzień Ziemi 2021

Przedszkolaki wyruszyły w multimedialną podróż, gdzie przewodnikiem była planeta Ziemia. Dzieci dowiedziały się wielu ciekawostek na temat Ziemi oraz poznały zasady recyklingu.

Dbamy o przedszkolne rabatki

Korzystamy z wiosennych promieni słońca

Wiosna, ach to Ty

Do naszego oddziału przedszkolnego zawitała „Pani Wiosna”, która przyniosła ze sobą kwiaty, ciepło promieni słonecznych oraz uśmiech na twarzach zarówno dzieci, jak i opiekunek.

Wielkanocne palemki

Święta Wielkanocne mają bogatą tradycję. W Polsce bardzo pielęgnuje się obyczaje i tradycje wielkanocne, których jest bardzo wiele.
Okres przedświąteczny kojarzy nam się zawsze z wielkimi porządkami w domu. Mycie okien, trzepanie dywanów to typowe czynności, które wykonuje się przed Wielkanocą. Jednak świąteczne porządki mają także charakter symboliczny, gdyż wymiatając brud wymiatamy tym samym wszelkie zło i pozostałości zimy według tradycji wielkanocnej.
Tradycyjne palmy wielkanocne przygotowuje się z wierzby, która zgodnie z tradycją jest symbolem nieśmiertelności duszy. Obecnie wielkanocne palemki ozdabiane są suszonymi kwiatami, ziołami czy piórkami różnych kolorów. 

Siejemy rzeżuchę!

W naszym przedszkolu dzieciaki czekając na wiosnę nie nudziły się ani troszkę. Przedszkolaki wysiały do pojemników nasiona rzeżuchy

Wielkanocne kurczaczki

Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnych kurczaków?

KROKUSY I PRZEBIŚNIEGI

Wyszedł spod ziemi krokus
jak promyk słońca z obłoku.
Rozejrzał się wkoło
I rzekł wesoło:
– Jak tylko trochę podrosnę,
zrobię prawdziwą wiosnę!
Za śniegowej chmury
słońce ledwie błyśnie
a już się spod śniegu
przebija przebiśnieg.

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE Z ELEMENTAMI BAJKOTERAPII

W lutym 2021 r. dzieci z oddziału przedszkolnego uczestniczyły aż w 4 zajęciach z bajkoterapii, na których poznały wspaniałych bohaterów zmagających się z różnymi trudnościami oraz emocjami, które dzieci starały się nazwać i zrozumieć.

Rozmawialiśmy także o zawodzie logopedy z okazji nadchodzącego Europejskiego Dnia Logopedy. Z tej okazji wspólnie oglądaliśmy nagranie zajęć logopedycznych z cyklu: „Z Tosią to proste! Logopedia na wesoło” organizowanych przez Teatr Dormana w Będzinie.

„Niepan, czyli pan Nie”[1]

Podczas tych zajęć nauczyciel przygotował teatrzyk kukiełkowy do treści bajki. Dzieci z uwagą słuchały nagranej bajki oraz oglądały przedstawienie.

Pierwszym bohaterem bajki był chłopiec, który na wszystkie prośby swojej mamy odpowiadał zawzięcie: „nie!”. Dzieci dokonały oceny zachowania bohatera, podjęły też próby zrozumienia emocji, które odczuwają rodzice, gdy dzieci zachowują się w sposób niepoprawny.

„Szczurek Złośnik”[2]

Bohaterem opowiadania był szczurek, który bardzo szybko popadał w złość i często nie potrafił zapanować nad negatywnymi emocjami. Podczas tych zajęć przedszkolaki razem z nauczycielem stworzyły „Mapę myśli” szukając odpowiedzi na pytanie: „Jak można poradzić sobie ze złością?”.

„Bajka o Łapce”[3]

 Bajka poruszająca problem odmienności fizycznej (niepełnosprawności). Ideą utworu było uświadomienie dzieciom, że żadna niepełnosprawność nie czyni z nas gorszych ludzi. Każdy jest wyjątkowy, ważny, wartościowy. Dzieci przypomniały sobie o ważnych społecznych zasadach m.in. o tym, że nie można wyśmiewać się z osób z różnymi niepełnosprawnościami.

 

„Franklin gubi się w lesie”[4]

Celem bajki było uświadomienie dzieciom, jak niebezpieczne jest oddalanie się od osoby dorosłej (rodzice, dziadkowie, opiekunowie) w nieznanym miejscu lub oddalanie się od domu podczas swobodnej zabawy z przyjaciółmi. Dzieci wspólnie z nauczycielem omówiły zasady postępowania w przypadku zgubienia. 

Dagmara Cyplińska-Góral

[1] A. Kozłowska, Zaczarowane bajki, które leczą dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007.

[2] A. Kozłowska, Zaczarowane bajki, które leczą dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007.

[3] B. Ziółkowska (red.), Niestworzone historie. Bajki edukacyjne, Poznań 2007.

[4] P. Bourgeois, B. Clark, Franklin gubi się w lesie, Katowice 2019.

Las w pudełku

Dzieci zbierały dary natury – szyszki, patyki i liście. A następnie tworzyły z nich las w pudełku, ramki oraz stworki dziwaki.

Dzień Kota

W dniu 17 lutego w oddziale przedszkolnym obchodziliśmy nietypowe święto – „Święto Kota”. Wszystkie dzieci zamieniły się tego dnia w te słodkie zwierzątka (Pani namalowała na ich twarzach śliczne kotki). Najmłodsi tańczyli przy muzyce, oglądali ilustracje przedstawiające milusińskie zwierzątka i dowiedziały się wiele ciekawych rzeczy na ich temat. Brały również udział w konkursach takich jak „Zwijanie kłębka wełny” , „Picie mleka”, „Z jakiej bajki ten kot uciekł ”. Uczniowie oddziału przedszkolnego wykonali ciekawe prace plastyczne przedstawiające kociaki. Ten dzień był pełen wrażeń, wszystkie dzieci wspaniale się bawiły i długo będą miały ten dzień w pamięci.

Ferie zimowe

Hu, hu, ha, hu, hu, ha, zima wcale nie jest zła

 Bajkowy bal karnawałowy

W dniu 03 stycznia w oddziale przedszkolnym Szkoły Podstawowej nr11 odbył się “Bajkowy bal karnawałowy”. Nauczycielki przedszkola dołożyły wszelkich starań, by wystrój sali balowej wprowadził dzieci w radosny, bajkowy nastrój oraz zachęcał do wesołej zabawy.

Tego dnia już od rana w przedszkolu pojawiały się kolorowe postacie. Dzieci przebrane były za bohaterów znanych bajek, w salach przedszkolnych można było spotkać wróżki, księżniczki, delikatne motylki, rycerzy, smoka, piratów, policjantów, Spider-Mana. Nie sposób zliczyć i wymienić tych wszystkich postaci. Rozpoznać dzieci było bardzo trudno. Dzieci świetnie się bawiły uczestnicząc wspólnie ze swoimi paniami w tańcach oraz licznych konkursach zręcznościowych, ruchowych. Wspólna zabawa przyniosła wiele radości naszym przedszkolakom, a to było głównym celem tego balu. Dziękujemy dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów. 

Przygotowania do Świąt 

Święta Bożego Narodzenia to czas najpiękniejszy – pełen radości i wzruszeń,  poprzedzony intensywnymi przygotowaniami. Również w naszym przedszkolu już na początku grudnia rozpoczęliśmy przygotowania do tego niezwykłego wydarzenia.


Mikołajki

7 grudnia był dniem, w którym w naszym przedszkolu podtrzymujemy od wielu lat mikołajkową tradycję. I chociaż tegoroczna aura zasiała w serduszkach przedszkolaków niepokój i pytanie: czy uda się Mikołajowi dotrzeć do naszego oddziału. Jednak magia tego dnia sprawiła, że czuć było atmosferę niecierpliwego oczekiwania, a od samego rana z każdej strony kręciły się po korytarzach dzieci ubrane w mikołajkowe czapeczki. O godzinie 9.30 wszystkie dzieci  zebrały się na głównym holu, na którym przygotowana już była piękna choinka, a pod nią prezenty oraz list od świętego Mikołaja. Dzieci z uwagą wysłuchały go i obiecały, że będą grzeczne. Cały dzień przebiegł w wesołej atmosferze. Najmłodszym bardzo podobały się otrzymane przez Mikołaja paczki.

 

Sowy z liści

Piękne sowy z liści, od dziś są ozdobą naszej sali.

Światowy Dzień Pluszowego Misia

Dnia 25.11.2020 obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia. Tego dnia każde dziecko przyniosło do przedszkola swojego Misia z zachowaniem reżimu sanitarnego. Przybyły do naszego przedszkola misie małe, duże- wprost bajecznie kolorowe, a każdy był piękny i wyjątkowy. Przedszkolaki zostały zaproszone do wspaniałej zabawy. Poznały historię „Pluszowego Misia”. Dla dzieci w tym dniu przygotowano wiele atrakcji: zabawy ruchowe, quiz, konkurs plastyczny „Mój Miś”. Wspólnie bawiliśmy się przy piosenkach „Jadą, jadą Misie”, „Pluszowy Miś”, „Miś Uszatek śpiewa wam”. Na zakończenie każdy otrzymał „Order Przyjaciela Pluszowego Misia”. To był naprawdę misiowy dzień pełen wrażeń.

Narodowe Święto Niepodległości w Szkole Podstawowej nr 11 w Będzinie w integracyjnym oddziale przedszkolnym.

Dzień 11 listopada to jedna z najważniejszych dat w historii naszej Ojczyzny. Po wieloletniej niewoli Polska odzyskała niepodległość. W przedszkolu od najmłodszych lat uczymy dzieci patriotyzmu, przywiązania do swojej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej, wpajamy szacunek dla polskich symboli. Dlatego też 10 listopada odbyła się lekcja pokazowa również quiz wiedzy o Polce, dzieci  utrwaliły wiadomości na temat symboli narodowych, wydarzeń  historycznych naszej Ojczyzny.

Punktualnie o godzinie 11:11 rozległy się dźwięki „Mazurka Dąbrowskiego” i wspólnie odśpiewaliśmy cztery zwrotki polskiego hymnu, włączając się tym samym w akcję „Szkoły do hymnu” organizowanej pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Uczymy Dzieci Programować

Od września 2020 r. dzieci z Integracyjnego Oddziału Przedszkolnego biorą udział w Ogólnopolskim Programie pt. „Uczymy Dzieci Programować”. Ma on na celu już od najmłodszych lat propagowanie logicznego i algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów oraz szukania różnych rozwiązań. Wychowawcy grupy przygotowują dla dzieci ciekawe zajęcia. Korzystamy zarówno z metod tradycyjnych, jak i nowoczesnych tj. multimedialne gry edukacyjne. Zadania skonstruowane są tak, aby podczas zabawy najmłodsi wdrożyli się w podstawy programowania. Zawsze przy wykonywaniu ćwiczeń dzieciom towarzyszy uśmiech i nie opuszcza ich dobry humor. Wszystko po to, żeby w jak najciekawszy sposób przekazać wiedzę, która ułatwi naukę na dalszych szczeblach edukacji.

„Jesień, jesień na dworze.

Już babie lato powiewa (…)”.

W. Broniewski

Miesiąc październik upłynął w naszym oddziale przedszkolnym w tematyce jesiennej. Jako, że mamy obecnie piękną polską jesień, która obdarowała nas wieloma darami- postanowiliśmy je wykorzystać do tworzenia pięknych prac plastyczno- technicznych. Dzieci wraz z rodzicami zbierali szyszki, jarzębinę, liście, kasztany, żołędzie, aby z nich mogły powstać śliczne wytwory. Kreatywność pań i dzieci obfitowały pracami tj. leśne sówki wykonane z kolorowych liści, makiety lasu, czy sowy w słoikach. Wszystkie dzieci świetnie się bawiły przy tworzeniu swoich dzieł.

ODZCZĘDZAJ WODĘ!

W miesiącu wrześniu Prezydent Miasta Będzina zorganizował konkurs wysyłkowy pt. „Oszczędzaj wodę!”. Konkurs obejmował trzy kategorie wiekowe: przedszkola oraz oddziały przedszkolne w Szkołach Podstawowych, klasy I-IV oraz V-VIII. W celu zainteresowania dzieci tematem wychowawcy przeprowadzili zajęcia, aby przybliżyć dzieciom tematykę i istotę problemu, jakim jest marnotrawienie wody. Na zakończenie wspólnie zagraliśmy w grę multimedialną pt. „Chronimy i oszczędzamy wodę”. Wszystko to miało na celu, aby dzieci samodzielnie i ze świadomością wykonały własne plakaty. Dziewczynka z naszego oddziału otrzymała WYRÓŻNIENIE- wykazała się bardzo dużą kreatywnością oraz ekologiczną wrażliwością. Otrzymała dyplom i piękny prezent. Serdecznie gratulujemy!

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” Janusz Korczak

W niedzielę 20.09.2020 r. wypadał Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka, dlatego w poniedziałek na dzieci czekało wiele niespodzianek przygotowanych przez wychowawców. Na początek wszystkim zostały pomalowane twarze – wyobraźnia najmłodszych nie miała granic. Na buźkach pojawiły się Spider many, Batmany, motylki, biedroneczki itp. Po śniadanku wspólnie uczestniczyliśmy w zabawach muzyczno- ruchowych, które zakończyły się Balem Przedszkolaka. Kolejną atrakcją było wyjście na szkolne boisko i ćwiczenia przy użyciu animacyjnej chusty Klanzy. Wspólne świętowanie zakończyliśmy na placu zabaw. Największą niespodzianką dla najmłodszych okazała się wizyta Naczelnika Wydziału Oświaty- p. Romana Goczoła, który w imieniu swoim i Prezydenta Miasta Będzin Łukasza Komoniewskiego złożył życzenia z okazji Dnia Przedszkolaka, podarował piękne prezenty, słodkości oraz wykonał pamiątkowe zdjęcie z Dyrektorem szkoły i wychowawcami grupy. Uśmiechy z twarzy nie schodziły dzieciom do końca dnia.

ZAJĘCIA Z BAJKOTERAPII W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM WRZESIEŃ 2020 r.

We wrześniu 2020 roku dzieci z oddziału przedszkolnego uczestniczyły w dwóch zajęciach grupowych ze szkolnym logopedą. Zajęcia prowadzone były metodą bajkoterapii w oparciu o autorski program „Słyszę, rozumiem, mówię, opowiadam tak, jak umiem”.

Na pierwszych zajęciach poruszany był temat samodzielności w oparciu o bajkę pt.: „Niedźwiedzica Troskliwa i mały niedźwiadek, Bartek”

[1]. Główną ideą bajki było uświadomienie dziecku, że warto być samodzielnym dzieckiem, a wyręczanie przez rodziców i dziadków może nieść za sobą negatywne konsekwencje. Po wysłuchaniu bajki przedszkolaki określały, jakie czynności potrafią wykonać samodzielnie. Naśladowały także ruchem czynności wymienione w wierszu.

  1. Gajda, M. Nowosielska
    „Jestem samodzielny”

Gdy się kiedyś urodziłem

Robić nic nie potrafiłem.

Ale teraz – powiem śmiało

Umiem rzeczy już niemało.

 

Rano bez pomocy wstaję

I się wcale nie mazgaję.

Umiem nawet sam w łazience

Umyć buzię oraz ręce!

 

Sam zakładam swe ubranie.

Samodzielnie jem śniadanie.

Umiem zęby wyszorować

Nawet byty zasznurować.

 

Sam korzystam też z grzebienia.

Jestem zuchem – bez wątpienia!

Zawsze sprzątam po zabawie

I zamiatać umiem prawie.

 

Sam korzystam z toalety

I przestrzegam zdrowej diety.

Do obiadu grzecznie siadam

I „smacznego” odpowiadam.

 

Umiem sam wydmuchać nosek

I chusteczki swoje noszę.

A gdy czegoś potrzebuję,

Wtedy proszę. I – dziękuję!


Bo ja jestem przedszkolakiem

A nie małym niemowlakiem.

Jestem duży, mądry, dzielny,

Już od dawna – samodzielny!

Bohaterem drugiego spotkania była urocza kotka Kicia Kocia ze swoim przyjacielem Packiem. Na podstawie bajki A. Gawińskiej „Kicia Kocia mówi „Dzień dobry” dzieci dowiedziały się, że nasze dobre wychowanie, nasz dobry nastrój może pomóc innym. Warto być dla siebie dobrym, miłym i pomocnym. Na koniec zajęć dzieci mówiły do siebie miłe słowa, komplementy. Każdy przedszkolak otrzymał kolorowankę z postacią Kici Koci.

Dagmara Cyplińska-Góral

Logopeda

[1]

A. Kozłowska, Zaczarowane bajki, które leczą. Dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007.