Wiosna, ach to Ty

Do naszego oddziału przedszkolnego zawitała „Pani Wiosna”, która przyniosła ze sobą kwiaty, ciepło promieni słonecznych oraz uśmiech na twarzach zarówno dzieci, jak i opiekunek.

Wielkanocne palemki

Święta Wielkanocne mają bogatą tradycję. W Polsce bardzo pielęgnuje się obyczaje i tradycje wielkanocne, których jest bardzo wiele.
Okres przedświąteczny kojarzy nam się zawsze z wielkimi porządkami w domu. Mycie okien, trzepanie dywanów to typowe czynności, które wykonuje się przed Wielkanocą. Jednak świąteczne porządki mają także charakter symboliczny, gdyż wymiatając brud wymiatamy tym samym wszelkie zło i pozostałości zimy według tradycji wielkanocnej.
Tradycyjne palmy wielkanocne przygotowuje się z wierzby, która zgodnie z tradycją jest symbolem nieśmiertelności duszy. Obecnie wielkanocne palemki ozdabiane są suszonymi kwiatami, ziołami czy piórkami różnych kolorów. 

Siejemy rzeżuchę!

W naszym przedszkolu dzieciaki czekając na wiosnę nie nudziły się ani troszkę. Przedszkolaki wysiały do pojemników nasiona rzeżuchy

Wielkanocne kurczaczki

Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnych kurczaków?

KROKUSY I PRZEBIŚNIEGI

Wyszedł spod ziemi krokus
jak promyk słońca z obłoku.
Rozejrzał się wkoło
I rzekł wesoło:
– Jak tylko trochę podrosnę,
zrobię prawdziwą wiosnę!
Za śniegowej chmury
słońce ledwie błyśnie
a już się spod śniegu
przebija przebiśnieg.

ZAJĘCIA LOGOPEDYCZNE Z ELEMENTAMI BAJKOTERAPII

W lutym 2021 r. dzieci z oddziału przedszkolnego uczestniczyły aż w 4 zajęciach z bajkoterapii, na których poznały wspaniałych bohaterów zmagających się z różnymi trudnościami oraz emocjami, które dzieci starały się nazwać i zrozumieć.

Rozmawialiśmy także o zawodzie logopedy z okazji nadchodzącego Europejskiego Dnia Logopedy. Z tej okazji wspólnie oglądaliśmy nagranie zajęć logopedycznych z cyklu: „Z Tosią to proste! Logopedia na wesoło” organizowanych przez Teatr Dormana w Będzinie.

„Niepan, czyli pan Nie”[1]

Podczas tych zajęć nauczyciel przygotował teatrzyk kukiełkowy do treści bajki. Dzieci z uwagą słuchały nagranej bajki oraz oglądały przedstawienie.

Pierwszym bohaterem bajki był chłopiec, który na wszystkie prośby swojej mamy odpowiadał zawzięcie: „nie!”. Dzieci dokonały oceny zachowania bohatera, podjęły też próby zrozumienia emocji, które odczuwają rodzice, gdy dzieci zachowują się w sposób niepoprawny.

„Szczurek Złośnik”[2]

Bohaterem opowiadania był szczurek, który bardzo szybko popadał w złość i często nie potrafił zapanować nad negatywnymi emocjami. Podczas tych zajęć przedszkolaki razem z nauczycielem stworzyły „Mapę myśli” szukając odpowiedzi na pytanie: „Jak można poradzić sobie ze złością?”.

„Bajka o Łapce”[3]

 Bajka poruszająca problem odmienności fizycznej (niepełnosprawności). Ideą utworu było uświadomienie dzieciom, że żadna niepełnosprawność nie czyni z nas gorszych ludzi. Każdy jest wyjątkowy, ważny, wartościowy. Dzieci przypomniały sobie o ważnych społecznych zasadach m.in. o tym, że nie można wyśmiewać się z osób z różnymi niepełnosprawnościami.

 

„Franklin gubi się w lesie”[4]

Celem bajki było uświadomienie dzieciom, jak niebezpieczne jest oddalanie się od osoby dorosłej (rodzice, dziadkowie, opiekunowie) w nieznanym miejscu lub oddalanie się od domu podczas swobodnej zabawy z przyjaciółmi. Dzieci wspólnie z nauczycielem omówiły zasady postępowania w przypadku zgubienia. 

Dagmara Cyplińska-Góral

[1] A. Kozłowska, Zaczarowane bajki, które leczą dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007.

[2] A. Kozłowska, Zaczarowane bajki, które leczą dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007.

[3] B. Ziółkowska (red.), Niestworzone historie. Bajki edukacyjne, Poznań 2007.

[4] P. Bourgeois, B. Clark, Franklin gubi się w lesie, Katowice 2019.

Las w pudełku

Dzieci zbierały dary natury – szyszki, patyki i liście. A następnie tworzyły z nich las w pudełku, ramki oraz stworki dziwaki.

Dzień Kota

W dniu 17 lutego w oddziale przedszkolnym obchodziliśmy nietypowe święto – „Święto Kota”. Wszystkie dzieci zamieniły się tego dnia w te słodkie zwierzątka (Pani namalowała na ich twarzach śliczne kotki). Najmłodsi tańczyli przy muzyce, oglądali ilustracje przedstawiające milusińskie zwierzątka i dowiedziały się wiele ciekawych rzeczy na ich temat. Brały również udział w konkursach takich jak „Zwijanie kłębka wełny” , „Picie mleka”, „Z jakiej bajki ten kot uciekł ”. Uczniowie oddziału przedszkolnego wykonali ciekawe prace plastyczne przedstawiające kociaki. Ten dzień był pełen wrażeń, wszystkie dzieci wspaniale się bawiły i długo będą miały ten dzień w pamięci.

Ferie zimowe

Hu, hu, ha, hu, hu, ha, zima wcale nie jest zła

 Bajkowy bal karnawałowy

W dniu 03 stycznia w oddziale przedszkolnym Szkoły Podstawowej nr11 odbył się “Bajkowy bal karnawałowy”. Nauczycielki przedszkola dołożyły wszelkich starań, by wystrój sali balowej wprowadził dzieci w radosny, bajkowy nastrój oraz zachęcał do wesołej zabawy.

Tego dnia już od rana w przedszkolu pojawiały się kolorowe postacie. Dzieci przebrane były za bohaterów znanych bajek, w salach przedszkolnych można było spotkać wróżki, księżniczki, delikatne motylki, rycerzy, smoka, piratów, policjantów, Spider-Mana. Nie sposób zliczyć i wymienić tych wszystkich postaci. Rozpoznać dzieci było bardzo trudno. Dzieci świetnie się bawiły uczestnicząc wspólnie ze swoimi paniami w tańcach oraz licznych konkursach zręcznościowych, ruchowych. Wspólna zabawa przyniosła wiele radości naszym przedszkolakom, a to było głównym celem tego balu. Dziękujemy dzieciom i rodzicom za zaangażowanie w przygotowanie pięknych balowych strojów. 

Przygotowania do Świąt 

Święta Bożego Narodzenia to czas najpiękniejszy – pełen radości i wzruszeń,  poprzedzony intensywnymi przygotowaniami. Również w naszym przedszkolu już na początku grudnia rozpoczęliśmy przygotowania do tego niezwykłego wydarzenia.


Mikołajki

7 grudnia był dniem, w którym w naszym przedszkolu podtrzymujemy od wielu lat mikołajkową tradycję. I chociaż tegoroczna aura zasiała w serduszkach przedszkolaków niepokój i pytanie: czy uda się Mikołajowi dotrzeć do naszego oddziału. Jednak magia tego dnia sprawiła, że czuć było atmosferę niecierpliwego oczekiwania, a od samego rana z każdej strony kręciły się po korytarzach dzieci ubrane w mikołajkowe czapeczki. O godzinie 9.30 wszystkie dzieci  zebrały się na głównym holu, na którym przygotowana już była piękna choinka, a pod nią prezenty oraz list od świętego Mikołaja. Dzieci z uwagą wysłuchały go i obiecały, że będą grzeczne. Cały dzień przebiegł w wesołej atmosferze. Najmłodszym bardzo podobały się otrzymane przez Mikołaja paczki.

 

Sowy z liści

Piękne sowy z liści, od dziś są ozdobą naszej sali.

Światowy Dzień Pluszowego Misia

Dnia 25.11.2020 obchodzimy Światowy Dzień Pluszowego Misia. Tego dnia każde dziecko przyniosło do przedszkola swojego Misia z zachowaniem reżimu sanitarnego. Przybyły do naszego przedszkola misie małe, duże- wprost bajecznie kolorowe, a każdy był piękny i wyjątkowy. Przedszkolaki zostały zaproszone do wspaniałej zabawy. Poznały historię „Pluszowego Misia”. Dla dzieci w tym dniu przygotowano wiele atrakcji: zabawy ruchowe, quiz, konkurs plastyczny „Mój Miś”. Wspólnie bawiliśmy się przy piosenkach „Jadą, jadą Misie”, „Pluszowy Miś”, „Miś Uszatek śpiewa wam”. Na zakończenie każdy otrzymał „Order Przyjaciela Pluszowego Misia”. To był naprawdę misiowy dzień pełen wrażeń.

Narodowe Święto Niepodległości w Szkole Podstawowej nr 11 w Będzinie w integracyjnym oddziale przedszkolnym.

Dzień 11 listopada to jedna z najważniejszych dat w historii naszej Ojczyzny. Po wieloletniej niewoli Polska odzyskała niepodległość. W przedszkolu od najmłodszych lat uczymy dzieci patriotyzmu, przywiązania do swojej Ojczyzny, do ziemi rodzinnej, wpajamy szacunek dla polskich symboli. Dlatego też 10 listopada odbyła się lekcja pokazowa również quiz wiedzy o Polce, dzieci  utrwaliły wiadomości na temat symboli narodowych, wydarzeń  historycznych naszej Ojczyzny.

Punktualnie o godzinie 11:11 rozległy się dźwięki „Mazurka Dąbrowskiego” i wspólnie odśpiewaliśmy cztery zwrotki polskiego hymnu, włączając się tym samym w akcję „Szkoły do hymnu” organizowanej pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Uczymy Dzieci Programować

Od września 2020 r. dzieci z Integracyjnego Oddziału Przedszkolnego biorą udział w Ogólnopolskim Programie pt. „Uczymy Dzieci Programować”. Ma on na celu już od najmłodszych lat propagowanie logicznego i algorytmicznego myślenia, zadaniowego podejścia do stawianych problemów oraz szukania różnych rozwiązań. Wychowawcy grupy przygotowują dla dzieci ciekawe zajęcia. Korzystamy zarówno z metod tradycyjnych, jak i nowoczesnych tj. multimedialne gry edukacyjne. Zadania skonstruowane są tak, aby podczas zabawy najmłodsi wdrożyli się w podstawy programowania. Zawsze przy wykonywaniu ćwiczeń dzieciom towarzyszy uśmiech i nie opuszcza ich dobry humor. Wszystko po to, żeby w jak najciekawszy sposób przekazać wiedzę, która ułatwi naukę na dalszych szczeblach edukacji.

„Jesień, jesień na dworze.

Już babie lato powiewa (…)”.

W. Broniewski

Miesiąc październik upłynął w naszym oddziale przedszkolnym w tematyce jesiennej. Jako, że mamy obecnie piękną polską jesień, która obdarowała nas wieloma darami- postanowiliśmy je wykorzystać do tworzenia pięknych prac plastyczno- technicznych. Dzieci wraz z rodzicami zbierali szyszki, jarzębinę, liście, kasztany, żołędzie, aby z nich mogły powstać śliczne wytwory. Kreatywność pań i dzieci obfitowały pracami tj. leśne sówki wykonane z kolorowych liści, makiety lasu, czy sowy w słoikach. Wszystkie dzieci świetnie się bawiły przy tworzeniu swoich dzieł.

ODZCZĘDZAJ WODĘ!

W miesiącu wrześniu Prezydent Miasta Będzina zorganizował konkurs wysyłkowy pt. „Oszczędzaj wodę!”. Konkurs obejmował trzy kategorie wiekowe: przedszkola oraz oddziały przedszkolne w Szkołach Podstawowych, klasy I-IV oraz V-VIII. W celu zainteresowania dzieci tematem wychowawcy przeprowadzili zajęcia, aby przybliżyć dzieciom tematykę i istotę problemu, jakim jest marnotrawienie wody. Na zakończenie wspólnie zagraliśmy w grę multimedialną pt. „Chronimy i oszczędzamy wodę”. Wszystko to miało na celu, aby dzieci samodzielnie i ze świadomością wykonały własne plakaty. Dziewczynka z naszego oddziału otrzymała WYRÓŻNIENIE- wykazała się bardzo dużą kreatywnością oraz ekologiczną wrażliwością. Otrzymała dyplom i piękny prezent. Serdecznie gratulujemy!

„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” Janusz Korczak

W niedzielę 20.09.2020 r. wypadał Ogólnopolski Dzień Przedszkolaka, dlatego w poniedziałek na dzieci czekało wiele niespodzianek przygotowanych przez wychowawców. Na początek wszystkim zostały pomalowane twarze – wyobraźnia najmłodszych nie miała granic. Na buźkach pojawiły się Spider many, Batmany, motylki, biedroneczki itp. Po śniadanku wspólnie uczestniczyliśmy w zabawach muzyczno- ruchowych, które zakończyły się Balem Przedszkolaka. Kolejną atrakcją było wyjście na szkolne boisko i ćwiczenia przy użyciu animacyjnej chusty Klanzy. Wspólne świętowanie zakończyliśmy na placu zabaw. Największą niespodzianką dla najmłodszych okazała się wizyta Naczelnika Wydziału Oświaty- p. Romana Goczoła, który w imieniu swoim i Prezydenta Miasta Będzin Łukasza Komoniewskiego złożył życzenia z okazji Dnia Przedszkolaka, podarował piękne prezenty, słodkości oraz wykonał pamiątkowe zdjęcie z Dyrektorem szkoły i wychowawcami grupy. Uśmiechy z twarzy nie schodziły dzieciom do końca dnia.

ZAJĘCIA Z BAJKOTERAPII W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM WRZESIEŃ 2020 r.

We wrześniu 2020 roku dzieci z oddziału przedszkolnego uczestniczyły w dwóch zajęciach grupowych ze szkolnym logopedą. Zajęcia prowadzone były metodą bajkoterapii w oparciu o autorski program „Słyszę, rozumiem, mówię, opowiadam tak, jak umiem”.

Na pierwszych zajęciach poruszany był temat samodzielności w oparciu o bajkę pt.: „Niedźwiedzica Troskliwa i mały niedźwiadek, Bartek”

[1]. Główną ideą bajki było uświadomienie dziecku, że warto być samodzielnym dzieckiem, a wyręczanie przez rodziców i dziadków może nieść za sobą negatywne konsekwencje. Po wysłuchaniu bajki przedszkolaki określały, jakie czynności potrafią wykonać samodzielnie. Naśladowały także ruchem czynności wymienione w wierszu.

  1. Gajda, M. Nowosielska
    „Jestem samodzielny”

Gdy się kiedyś urodziłem

Robić nic nie potrafiłem.

Ale teraz – powiem śmiało

Umiem rzeczy już niemało.

 

Rano bez pomocy wstaję

I się wcale nie mazgaję.

Umiem nawet sam w łazience

Umyć buzię oraz ręce!

 

Sam zakładam swe ubranie.

Samodzielnie jem śniadanie.

Umiem zęby wyszorować

Nawet byty zasznurować.

 

Sam korzystam też z grzebienia.

Jestem zuchem – bez wątpienia!

Zawsze sprzątam po zabawie

I zamiatać umiem prawie.

 

Sam korzystam z toalety

I przestrzegam zdrowej diety.

Do obiadu grzecznie siadam

I „smacznego” odpowiadam.

 

Umiem sam wydmuchać nosek

I chusteczki swoje noszę.

A gdy czegoś potrzebuję,

Wtedy proszę. I – dziękuję!


Bo ja jestem przedszkolakiem

A nie małym niemowlakiem.

Jestem duży, mądry, dzielny,

Już od dawna – samodzielny!

Bohaterem drugiego spotkania była urocza kotka Kicia Kocia ze swoim przyjacielem Packiem. Na podstawie bajki A. Gawińskiej „Kicia Kocia mówi „Dzień dobry” dzieci dowiedziały się, że nasze dobre wychowanie, nasz dobry nastrój może pomóc innym. Warto być dla siebie dobrym, miłym i pomocnym. Na koniec zajęć dzieci mówiły do siebie miłe słowa, komplementy. Każdy przedszkolak otrzymał kolorowankę z postacią Kici Koci.

Dagmara Cyplińska-Góral

Logopeda

[1]

A. Kozłowska, Zaczarowane bajki, które leczą. Dla dzieci i dorosłych, Warszawa 2007.