Skip to the content

Szkoła Podstawowa nr 11 im. Władysława Broniewskiego w Będzinie

Menu
  • Strona główna
  • Wydarzenia szkolne
  • O szkole
    • RODO
    • Historia
    • Patron
    • Integracja
    • Kadra
    • Dzwonki
    • Statut Szkoły
    • Wewnątrzszkolne ocenianie
    • Profilaktyka
    • Biblioteka
    • Świetlica
    • Oddział przedszkolny
    • Aktualne projekty
    • Poradnictwo
    • Publikacje
  • Uczeń
    • E-Dziennik
    • Nauczanie zdalne
    • Rekrutacja do szkół średnich
    • Egzamin ósmoklasistów
    • Doradztwo zawodowe
    • Samorząd Uczniowski
  • Rodzice
    • Zapisy do klas pierwszych
    • Informacje dla rodziców
    • Rada rodziców
    • Obiady
  • Informacje dot. COVID-19
  • Kontakt
  • Deklaracja Dostępności

Aktualne projekty

Krokus - Żydowskie Muzeum Galicja
BohaterON
Projekt z ZUS
1Planet4All – Razem dla klimatu!
Czytam z klasą - lekturki spod chmurki
Gang Fajniaków
Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury
Cała Polska Czyta dzieciom
Lekcja emocji
Savoir vivre czyli maniery
Akademia czerniaka "Znamię! Znam je?"
Aktywni błękitni
Problem z Głowy
Krokus - Żydowskie Muzeum Galicja

PROJEKT KROKUS

Projekt Krokus, organizowany przez Holocaust Education Trust Ireland, w Polsce koordynowany jest przez Żydowskie Muzeum Galicja w Krakowie. W ramach tego projektu uczniowie biorą udział w lekcjach i dodatkowych zajęciach poświęconych wydarzeniom II wojny światowej oraz tematyce Holokaustu. Zewnętrznym znakiem udziału w projekcie jest sadzenie cebulek żółtych krokusów upamiętniających dzieci, które zginęły w czasie Holokaustu. Nasza szkoła w tym roku przystąpiła pierwszy raz do projektu. Z uwagi na epidemię krokusy posadzili nauczyciele uczestniczący w projekcie: A. Krupa-Grylak, A. Palimąka, E. Wójcik oraz dyrektor szkoły J. Janusz-Sender. W najbliższym czasie uczniowie wezmą udział w warsztatach żydowskich oraz lekcjach poświęconych tematyce Holokaustu.

 

 

BohaterON

„BohaterON w Twojej Szkole” 

W tym roku nasza szkoła kolejny raz wzięła udział w ogólnopolskim projekcie upamiętniającym powstańców warszawskich „BohaterON w Twojej Szkole”. Udział wzięli uczniowie klas VI-VIII. Uczniowie wykonali kartki, listy i laurki zadedykowane wybranym powstańcom, których biogramy dostępne są na stronie programu www.bohateron.pl. Wszystkie w niedługim czasie dotrą do odbiorców. W ten sposób wyraziliśmy pamięć, wdzięczność, podziw oraz szacunek dla tych, którzy walczyli o to, byśmy żyli w wolnej Polsce. Serdecznie dziękujemy wszystkim, którzy pomagali w wykonaniu kartek lub wysłali pocztówki on-line. Zapraszamy do udziału w przyszłym roku 🙂

Projekt z ZUS
PROJEKT Z ZUS
 
W ramach lekcji Wiedzy o Społeczeństwie uczniowie klas VIII wezmą udział w “Projekcie z ZUS”. Projekt skierowany jest do wszystkich uczniów, którzy niebawem wkroczą na rynek pracy i ma na celu popularyzację wiedzy z zakresu ubezpieczeń społecznych. Młodzież powinna wiedzieć dlaczego warto podlegać ubezpieczeniom społecznym i na jakie świadczenia może liczyć, jeśli opłaca składki. Jednocześnie uczestnictwo w projekcie pozwala uczniom nabycie kompetencji społecznych, takich jak komunikacja i współpraca w grupie. Metoda projektu rozwija u uczniów przedsiębiorczość i kreatywność. „Projekt z ZUS” uczy młodzież, by być wzajemnie odpowiedzialnym wobec osób, które przynależą do innych pokoleń (solidaryzm społeczny); ubezpieczać się w czasie aktywności zawodowej i indywidualnie dbać o swoją emerytalną przyszłość. Wszystko po to, aby systematyczne budować świadomość młodego pokolenia o tym jak ważne są ubezpieczenia społeczne.
 
 
 
1Planet4All – Razem dla klimatu!

„RAZEM DLA KLIMATU – 1PLANET 4ALL”

Program realizowany przez Centrum Edukacji Obywatelskiej (CEO)

w latach 2020-2023, we współpracy z organizacjami z jedenastu innych państw

Unii Europejskiej.

Program łączy w sobie edukację globalną, ekologiczną i medialną.

  1. Odbiorcy programu

Projekt  „Razem dla klimatu” skierowany jest do nauczycieli, jak również uczniów, którzy już wkrótce wezmą w swoje ręce odpowiedzialność za losy planety i społeczeństw jako przedstawiciele różnych zawodów. Wszyscy wiemy, iż tylko poprzez wspólne działanie jesteśmy w stanie przyczynić się do zmiany wspólnej rzeczywistości i ochrony miejsca, w którym wszyscy żyjemy – ZIEMI.

 

Klasa 6b podjęła wyzwanie realizacji zadań zawartych w projekcie, równocześnie stawiając pierwsze kroki ku ratowaniu naszej planety.

  1. Główne cele programu

Głównym celem programu jest budowanie świadomych klimatycznie społeczności, które znają zarówno realne zagrożenia związane ze zmianą klimatu, jak i możliwości działania na rzecz jego ochrony. Zrozumienie globalnych współzależności i konsekwencji zmiany klimatu w różnych kontekstach ekonomiczno-społecznych i geograficznych ma stanowić motywację do podejmowania działań skierowanych na ochronę naszej planety, w oparciu o takie wartości jak: solidarność, równość i sprawiedliwość.

Pragniemy wskazać sposoby zarówno kolektywnego, jak również osobistego działania dla dobra klimatu. Potrzeba do tego wiarygodnych informacji, które będą źródłem wiedzy na temat przyczyn i skutków zmiany klimatu dla młodzieży.

Rozwijanie umiejętności odróżniania błędnych informacji (tzw. Fake-newsów) od wiarygodnych i rzetelnych, leży również w założeniach i celach niniejszego programu.

  1. Zadania do realizacji w ramach udziału w projekcie

Projekt „Razem dla klimatu”zakłada długoterminowe i kompleksowe działania, m.in. :

– przeprowadzenie lekcji wprowadzającej uczniów do programu według udostępnionego scenariusza, wybranie uczestników, podział obowiązków,

– założenie redakcji szkolnej, której zadaniem jest stworzenie materiału dotyczącego ochrony planety (praca finalna),

-udział w spotkaniach z mentorem (on-line),

– udział w Tygodniu Edukacji Globalnej  (Zrealizowanie zadań z 2 dni – samodzielna praca uczniów z wsparciem nauczyciela).

Opiekun redakcji oraz szkolny koordynator projektu: mgr Agata Konewecka-Bednarz

Pozostali nauczyciele:
mgr Monika Finka

mgr Dagmara Górska-Baron

Redakcja klimatyczna : uczniowie klasy 6B

Więcej informacji :https://ekologia.ceo.org.pl/1planet4all

1Planet4All – STOWARZYSZENIE OBROŃCÓW PLANETY

Jesteśmy jedenaściorgiem uczniów z klasy VI b i w ramach uczestnictwa w projekcie
1Planet4All – Razem dla Klimatu!
założyliśmy grupę / redakcję Stowarzyszenia Obrońców Planety,
której opiekunem jest nasza polonistka.

Naszym celem jest uświadomienie, jak ważny wpływ nasze zachowania i przyzwyczajenia mają na funkcjonowanie naszej planety. Chcemy również pokazać, co każdy z nas podczas wykonywania codziennych czynności może zrobić, aby była ona w lepszej kondycji.

SPALINY

Czym są? Jak możemy przed nimi chronić planetę?

Spaliny – to mieszania gazów, która powstaje w procesie spalania paliwa, między innymi węgla kamiennego, brunatnego, ropy naftowej i wielu innych.

​Do spalin zalicza się wszystkie substancje, które podczas procesu spalania znajdowały się w postaci gazowej, niezależnie od tego, w jakim stanie skupienia będą one później, po ochłodzeniu się w atmosferze.

Gazy spalinowe nie pozostają w powietrzu bez wpływu na środowisko naturalne, a część ich składników jest toksyczna.

Maksymalne dopuszczalne stężenie toksyczneszkodliwych substancji (zapylających, tworzących ogniska kondensacji smogu) w spalinach ściśle określone jest przez obowiązujące normy.

źródło: https://pl.wikipedia.org/wiki/Spaliny

WODA

Czy może jej nam braknąć? Co możemy zrobić, by temu zapobiec?

Woda jest jednym z najcenniejszych zasobów naszej planety. Jednak według statystyk wciąż zużywamy jej za dużo, a jej marnowanie sporo kosztuje całe społeczeństwo.

Wodę można oszczędzać na wiele sposobów. Przede wszystkim warto przeanalizować, ile zużywamy jej w łazience, kuchni czy podczas codziennych czynności. Świadome zarządzanie gospodarstwem domowym przyczynia się do poprawy naszego środowiska. Każdy z nas może oszczędzać wodę, np. wykorzystując ja ponownie włączaniem tylko pełnej pralki lub zmywarki.

Niestety wiele osób nadal uważa, że wody mamy pod dostatkiem u na pewno nam jej nie zabraknie. Jednak aż 97,5% wody – to woda słona, a zaledwie 2,5% – to woda słodka, z czego tylko 1% procent nadaje się do spożycia przez człowieka.

źródło: https://inzynieria.com/wodkan/wiadomosci/53036,jakie-sa-zasoby-wody-pitnej-na-swiecie

ODZIEŻ

Jak produkcja odzieży może zniszczyć nasz glob? Co robić, by ubrania nie doprowadziły do „zagłady”?

W XXI wieku zużycie ubrań wynosi 400 % więcej niż 20 lat temu. Nie powinny zdziwić nas wyniki różnych badań, które wskazują, że po zaśmiecaniu środowiska drugim najbardziej szkodliwym sposobem niszczenia planety jest produkcja ubrań. Popyt ma wpływ na podaż, dlatego chcąc uchronić nasz glob przed zagładą, powinniśmy dawać ubraniom drugie życie.

Niepotrzebne i niezniszczone ubrania, w które się już nie mieścimy albo po prostu nam się znudziły, powinniśmy oddać komuś, kto będzie je z przyjemnością nosić, np. potrzebującym lub nawet naszym znajomym. Inną możliwością pozwalającą na podarowania odzieży drugiego życia jest korzystanie z wielu aplikacji, które umożliwiają nam odsprzedaż ubrań. Tym sposobem możemy zarobić, sprawić komuś radość z posiadania nowego elementu garderoby, a przede wszystkim przyczynić się do ratowania naszej planety.

źródło: https://tvn24.pl/magazyn-tvn24/anja-rubik-kupowanie-nowych-ciuchow-nie-jest-modne,230,3960

PLASTIK

Jaki wpływ ma na naszą planetę? Jak możemy w prosty sposób zapobiec „plastikowej katastrofie ekologicznej”?

Na świecie co minutę sprzedawanych jest milion plastikowych butelek. Każdy człowiek ma w swoim domu wyroby z plastiku. Większość ludzi używa zrywek do pakowania zakupów. Możemy śmiało stwierdzić, że plastik jest wszechobecny w naszym życiu.

Prognozy mówią, że za kilkadziesiąt lat w morzach będzie pływało więcej śmieci niż ryb. Nie są to same plastikowe reklamówki czy butelki, ale przeważnie mikroplastik, który jest niewidoczny gołym okiem. Staje się on pożywieniem dla ryb i powoli je zatruwa; często kończy się to dla nich powolną i bolesną śmiercią. Większość z nas nawet nie jest świadoma, że spożywa ryby zatrute plastikiem, co może wpływać nastan naszego zdrowia.

Plastik w postaci pyłu znajduje się również w powietrzu i glebie, co również zatruwa środowisko. Niesie to za sobą poważne konsekwencje. Oddychając, każdego dnia do naszego organizmu dostaje się trujący plastikowy pył.

Mimo ciągłych kampanii ekologicznych 95% Polaków przyznaje się do kupowania produktów zapakowanych w plastik. Rozkład tych przedmiotów może trwać od kilkuset do nawet kilku tysięcy lat.

Prognozy nie są optymistyczne, jednak jest nadzieja!Musimy zacząć od siebie. Jeśli w każdym domu będzie kosz przeznaczony do segregacji plastiku i będziemy kupować wielorazowe torby na zakupy (to też tyczy się słomek do picia), to jest szansa na uchronienie naszej planety od “plastikowej katastrofy ekologicznej”.

źródło: https://pajlo.pl/jak-plastik-szkodzi-naszej-planecie/

Czytam z klasą - lekturki spod chmurki

MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY

CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki.

Klasa 1A w roku szkolnym 2020/2021 bierze udział w II edycji projektu edukacyjnego “CZYTAM Z KLASĄ lekturki spod chmurki”. Projekt ma zasięg międzynarodowy i skierowany jest do uczniów klas I-III.

CELE PROJEKTU:

  • rozbudzanie u uczniów ciekawości literackiej,

  • rozwijanie aktywności czytelniczej,

  • doskonalenie czytania ze zrozumieniem oraz aktywnego słuchania,

  • integracja zespołu klasowego, współpraca placówek oświatowych z terenu całego kraju i zagranicznych szkół,

  • wzmacnianie więzi ze środowiskiem przyrodniczym – odpowiedzialności za bliższe i dalsze otoczenie.

Projekt składa się z trzech MODUŁÓW:

I MODUŁ – jesienny – od 23.09.2020r. do 21.12.2020r.

MAŁA CHMURKA W KRAINIE DRZEW

II MODUŁ – zimowy – od 22.12.2020r. do 20.03.2021r.

MAŁA CHMURKA W KRAINIE ŚNIEGU

III MODUŁ – wiosenny – od 21.03.2021r. do 21.06.2021r.

MAŁA CHMURKA W KRAINIE SŁOŃCA

W każdym z modułów uczestnik (zespół klasowy) wybiera jedną spośród zaproponowanych lektur, do której wykona zadania. Uczestnik zobowiązany jest do zrealizowania co najmniej czterech zadań z każdego modułu projektowego. Zadaniem opiekuna jest wysłanie sprawozdania z realizacji każdego modułu. Sprawozdanie należy stworzyć w formie krótkiego opisu (jakie zadania zostały zrealizowane i w jaki sposób) oraz dołączyć do niego przynajmniej cztery zdjęcia (po jednym z każdego zrealizowanego zadania).

 

Gang Fajniaków

PROGRAM EDUKACYJNY

„SZKOLNE PRZYGODY GANGU FAJNIAKÓW”.


W ramach kampanii „Cała Polska czyta dzieciom” klasa 1A w roku szkolnym 2020/2021 bierze udział w nowym programie edukacyjnym i konkursie pt. „Szkolne Przygody Gangu Fajniaków” skierowanym do klas I-III szkół podstawowych.

CELE PROGRAMU:

  • rozwijanie wrażliwości, troski o środowisko,

  • rozbudzenie pasji do ekologii i ochrony przyrody,

  • uczestniczenie w działaniach mających na celu ochronę przyrody;

  • zachęcanie i wdrażanie do eksperymentowania, obserwowania, poszukiwania oraz formułowania wniosków;

  • uwrażliwianie na piękno otaczającego nas środowiska przyrodniczego;

  • wyposażenie uczniów w taki zasób wiadomości oraz kształtowanie takich umiejętności, które pozwalają w sposób bardziej dojrzały i uporządkowany zrozumieć świat;

  • umiejętność obserwacji faktów, zjawisk przyrodniczych, umiejętność formułowania wniosków, spostrzeżeń z nich wynikających;

  • popularyzacja postaw proekologicznych wśród dzieci.

Program składa się z dwóch części: merytorycznej i artystycznej. Część merytoryczna obejmuje relację zdjęciową z zajęć przeprowadzonych przez opiekuna z wykorzystaniem materiałów na temat jednego z żywiołów. Warunkiem wzięcia udziału przez klasę w konkursie jest przeprowadzenie zajęć dotyczących co najmniej jednego z czterech żywiołów : powietrze, woda, ziemia, ogień. Klasa 1A realizowała zadania z powietrzem. Wykonywała ćwiczenia na podstawie rozdziału pt. „Ekozakątek” książki M. Przewoźniaka. Wykonywała eksperymenty z powietrzem. Na zakończenie programu, część artystyczna obejmowała utrwalone w formie zdjęć prace plastyczne klasy dotyczące wybranego żywiołu

 

Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury

“Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury”

Wszyscy wiemy, jak ważne jest zachęcanie dzieci do czytania, poznawania i śledzenia losów bohaterów literackich oraz wprowadzanie naszych najmłodszych pociech w świat fantazji, literatury, pozytywnych emocji płynących z książek. Wychodząc naprzeciw dzieciom i ich potrzebom postanowiliśmy budzić ich zamiłowanie do czytania książek przystępując do projektu Mały Miś w świecie wielkiej literatury. Celem głównym projektu jest rozwijanie czytelnictwa wśród dzieci szkolnych, przedszkolnych a także rodziców i nauczycieli.

W ramach projektu “Mały Miś w Świecie Wielkiej Literatury” dzieci z klasy II B będą brały udział w następujących modułach.

  • Książki dzieciństwa.
  • Mały Miś w świecie emocji.
  • Dbamy o zdrowie z Małym Misiem.
  • Zmisiowany Eko-Kalendarz.
  • Misiowe laboratorium “Czterech Żywiołów”.
  • Mały Miś i supertajny projekt.

W roku szkolnym 2020/2021 r. nasz szkoła przystępuje do autorskiego programu edukacyjnego „Mój przyjaciel -pies”. Głównym celem podczas realizacji programubędzie zapoznanie uczniów z potrzebami zwierząt, mechanizmami ich zachowań, specyfiką wybranych ras psów. Kształcenie wrażliwości i odpowiedzialności za ich los, budzenie szacunku, miłości do przyrody oraz zapoznanie z właściwym i bezpiecznym zachowaniem się w kontakcie z psami, zwłaszcza obcymi. Ważnym elementem programu będzie zorganizowanie zbiórki karmy na rzecz Schroniska dla Bezdomnych Zwierząt w Sosnowcu, stworzenie w klasie kącika „Mój przyjaciel- pies” oraz wzięcie przez uczniów udziału w konkursie plastycznym „Mój przyjaciel- pies”.

Podsumowaniem programu będzie spotkanie uczniów z wolontariuszem ze schroniska.

„Przygotujmy lepszy świat” to program edukacyjny dla klas 1-3 szkół podstawowych, którego celem jest pokazanie dzieciom, że ich codzienne wybory żywieniowe mają znaczeniedla nich i dla naszej planety.Celem akcji jest propagowanie zdrowych nawyków żywieniowych już od dzieciństwa. Dzięki programowi szkolnemu w angażujący i atrakcyjny sposób dzieci odkryją, jak pyszne i łatwe w przygotowaniu mogą być zdrowe dania oraz dowiedzą się, dlaczego jest to tak ważne zarówno dla ich zdrowia, jak i dla środowiska.

 

Cała Polska Czyta dzieciom

Kampania społeczna „Cała polska czyta dzieciom”

Misją Fundacji jest wspieranie prawidłowego rozwoju psychicznego, umysłowego
i moralnego dzieci i młodzieży. Cel ten można osiągnąć oraz wzmocnić poprzez praktykę codziennego czytania dzieciom. Kampania czytania z hasłem „Czytaj dziecku 20 minut dziennie. Codziennie!” jest adresowana do rodziców, opiekunów, wychowawców
i edukatorów.

Działania proczytelnicze w szkole skupione są na zachęcenie dzieci i młodzieży do sięgania po książki oraz promowanie czytelnictwa przez nauczycieli i wychowawców. Czytanie książek doskonali język i ułatwia rozumienie świata. Rozwija inteligencję emocjonalną, poznawczą i moralną. Poszerza wiedzę i kładzie mocne podwaliny pod sukcesy w szkole i w życiu.

W ramach działań szkolnych promujemy czytelnictwo poprzez:

  • zajęcia czytelnicze w klasach;
  • zajęcia czytelnicze na świetlicy szkolnej;
  • czytanie przy choince;
  • książka na ferie (propozycje czytelnicze);
  • posadzenie drzewa o imieniu bohatera z bajki;
  • przystąpienie klasy I do konkursu Szkolne Przygody Gangu Fajniaków organizowanego przez sklep Biedronka;
  • przystąpienie klas starszych do programu Wychowanie przez czytanie;
  • współpraca z Biblioteką Miejską w Będzinie i biblioteką szkolną;
  • książka na wakacje;

Prowadzące:

Anita Dziarmaga-Kwiecień

Monika Pasternacka-Klamińska

Lekcja emocji

AUTORSKI PROGRAM:

„Lekcja emocji”

„Emocjonalność uznaje się za wrodzoną zdolność człowieka, która powinna być kształtowana przez całe życie. Człowiek inteligentny emocjonalnie charakteryzuje się zdolnością identyfikowania oraz zarządzania emocjami, które towarzyszą mu w danym momencie. Dojrzałość emocjonalna to również empatia wobec uczuć innych osób oraz umiejętność utrzymywania prawidłowych relacji”. Anna Busz „Włącz Emocje”.

Zaproponowany program ma na celu kształtowanie osobowości uczniów i wspieranie ich rozwoju. Realizacja zadań w nim zawartych powinna tak na nich wpłynąć, aby potrafili poradzić sobie z rozwiązaniem problemów, by umieli współżyć z ludźmi i potrafili wybrać to, co dla nich i ich otoczenia jest bezpieczne. Program będzie realizowany w klasie VIIa.

 

Cele programu:

 

  • Cel główny:

Wpływ emocji na zachowanie uczniów – działania wychowawcze.

  • Cele szczegółowe:
  • Rozwijanie umiejętności rozpoznawania i nazywania swoich emocji
    w konkretnych sytuacjach;
  • Kształtowanie umiejętności radzenia sobie z emocjami;
  • Ćwiczenie podejmowania określonych czynności, które pomagają regulować emocje;
  • Kształtowanie empatii, jako formy dojrzałości emocjonalnej;
  • Rozwijanie inteligencji emocjonalnej i związanych z tym kompetencji;
  • Kreowanie pozytywnych zachowań i uwrażliwienie na potrzeby drugiego człowieka;
  • Wzmacnianie więzi uczniów poprzez aktywne uczestnictwo w życiu klasy;
  • Budowanie poczucia wspólnoty grupowej;
  • Przygotowanie do życia w społeczeństwie przez wspólną naukę, zabawę.

 

Autorki programu:

Izabela Wandzel

Monika Pasternacka-Klamińska

 

Savoir vivre czyli maniery

AUTORSKI PROGRAM:

„Savoir vivre  czyli dobre maniery”

Savoir-vivre, słowo francuskie w tłumaczeniu dosłownym: umieć żyć, a w pełnym znaczeniu: umieć żyć w społeczności. Dobre maniery to inaczej okazanie naszym zachowaniem szacunku innym. Wiedza o tym jak, zachować się w każdej sytuacji, daje człowiekowi pewność siebie, co jest jednym z najważniejszych czynników niezbędnych do osiągnięcia sukcesu w życiu towarzyskim lub w życiu codziennym. Dzisiaj już prawie nie ma ostrych reguł, nakazujących, co można, a czego nie można, a dobre maniery wychodzą poza sztywne zasady etykiety. Zajęcia pozwolą dzieciom na rozwianie wątpliwości jak zachowywać się prawidłowo na spotkaniach, wyjściach do restauracji, urzędu czy
w codziennych sytuacjach życiowych. Opracowany przez nas program autorski „Savoir vivre czyli dobre maniery” jest przeznaczony dla uczniów klas ósmych.

Cele programu:

  • Cel główny:

Zapoznanie uczniów z Savoir vivre  czyli dobrymi manierami.

Cele szczegółowe:

  • poznanie podstawowych zasad zachowania Savoir vivre w różnych sytuacjach;

  • wypracowanie umiejętności zachowania się przy stole w domu czy w restauracji;

  • kształtowanie wrażliwości na potrzeby innych – pamiętając na co dzień o dobrych manierach;

  • nabywanie przydatnych umiejętności interpersonalnych;

  • umiejętność dobrania stroju na każdą okazję – tak aby czuć się swobodnie i dobrze wyglądać;

  • nabywanie umiejętności rozmowy przez telefon, e-mailem w różnych sytuacjach, ;

  • przygotowanie do życia w społeczeństwie przez wspólną naukę, zabawę.

Autorki programu:

Iwona Tomczyk – Król

Monika Pasternacka – Klamińska

 

Akademia czerniaka "Znamię! Znam je?"

Akademia czerniaka „ Znamię! Znam je?”

Po raz kolejny nasza szkoła uczestniczy w ogólnopolskim programie profilaktyki czerniaka.  Kampania edukacyjno-informacyjna będzie realizowana przez uczniów  klas 7 i 8 na godzinie wychowawczej. Zastosowanie ciekawych metod, takich jak prezentacja filmu edukacyjnego  czy  rozwiązanie quizu pomoże   uczniom  rozróżnić zmianę nowotworową od zwykłego znamiona na podstawie ABCDE czerniaka. Uczestnicy przechodzą szybki kurs samooceny skóry oraz jak się chronić przed czerniakiem-Złote Zasady profilaktyki czerniaka.

Udział w programie ma na celu budowanie świadomości czerniaka oraz odpowiedzialnych zachowań i prozdrowotnych postaw wśród młodzieży.  Zdobyte wiadomości uczniowie wykorzystają aby  zachęcić bliskich do działań profilaktycznych.

Czerniak jest nowotworem złośliwym skóry. Może pojawić się na skórze , ale także w obrębie ust, nosa oraz gałki ocznej. Czerniak charakteryzuje się agresywnym wzrostem oraz możliwością tworzenia przerzutów, które są trudne w leczeniu. Tymczasem, usunięcie czerniaka , kiedy choroba nie jest jeszcze zaawansowana, pozwala na wyleczenie prawie 100% chorych. Dlatego tak ważne jest szybkie i prawidłowe rozpoznanie nowotworu.

Dlatego warto znać cechy czerniaka określane za pomocą kryteriów ABCDE:

  1. – asymetria np. znamię „wylewające” się na jedną stronę,
  2. – brzegi poszarpane, nierównomierne, posiadające zgrubienia,
  3. – czerwony lub czarny i niejednolity kolor
  4. – duży rozmiar, wielkość zmiany powyżej 0,5cm,
  5. – ewolucja, czyli postępujące zmiany zachodzące w znamieniu.
Aktywni błękitni

„Szkoła Przyjazna Wodzie- AKTYWNI BŁĘKITNI”

W naszej szkole realizujemy program edukacyjny „ Szkoła Przyjazna  Wodzie – AKTYWNI BŁĘKITNI” , którego celem jest dbałość o wodę , środowisko wodne i znajomość zasad bezpiecznego korzystania z rekreacji wodnej. W ramach programu uczniowie klas piątych, szóstych i siódmych biorą udział w lekcjach edukacyjnych , w trakcie  których poznają zasady ochrony środowiska, zapobieganie skutkom suszy  oraz bezpiecznego korzystania z zasobów wodnych.  W celu pogłębiania wiedzy uczniowie będą mieli możliwość zwiedzania obiektów hydrotechnicznych  w ich najbliższym otoczeniu.

Program ma na celu zachęcanie młodych ludzi do bezpiecznego dla siebie oraz innych osób uprawiania turystyki wodnej , bezpiecznego sposobu spędzania czasu nad wodą , przeżywania przygód i  odkrywania ciekawych miejsc w myśl idei nauki poprzez doświadczenie.

Problem z Głowy

Ogólnopolski Program Profilaktyki Zdrowotnej „Problem z Głowy”

PROFILAKTYKA WSZAWICY 

 „Problem z głowy” już od 2013 roku prowadzi działania edukacyjne w szkołach i przedszkolach.

Program jest odpowiedzią na wciąż aktualny problem, jakim jest wszawica w polskich szkołach. Dotychczas edukacją objętych zostało ponad 2 000 000 dzieci w szkołach podstawowych w całej Polsce. 

Trudno uwierzyć, ale wszawica to wciąż aktualny problem w XXI wieku. Pomimo tego, iż mówi się o niej znacznie mniej niż dawniej, to nadal atakuje równie często. Wszawica powraca regularnie, a mity krążące wokół niej niestety przyczyniają się do jej rozprzestrzeniania. Często stanowi ona również temat tabu, o którym nie chcemy rozmawiać. Niewiele osób wie, że wszawica nie jest skutkiem braku higieny czy złej sytuacji materialnej rodziny. Zarazić może się nią każdy.

Programem objęci będą uczniowie klas 1-3 Szkoły Podstawowej nr 11 w Będzinie.

Cele ogólne programu:

 – Zrozumienie znaczenia i roli profilaktyki zdrowotnej.

– Zwiększenie świadomości o wszawicy, jej objawach i przyczynach.

– Nabycie umiejętności radzenia sobie z problemem.

Sposób, czas i miejsce realizacji programu:

Uczniowie będą uczestniczyć w zajęciach w czasie jednej godziny lekcyjnej w Szkole Podstawowej nr 11 w Będzinie, w roku szkolnym 2020/2021.

Na zajęciach dzieci dowiedzą się, że wszawica objawia się swędzeniem, że pojawienie się wszawicy nie ma nic wspólnego z higieną. Nauczą się, że nie wolno się śmiać z dzieci, które mają wszy. Po zrealizowanych zajęciach uczniowie będą wiedzieli, że wszawicą można się zarazić od innych ludzi, jak mają się zachować w stosunku do osoby, która boryka się z problemem wszawicy, oraz że można skutecznie wyleczyć wszawicę.

Wszystkie materiały które będą wykorzystane na zajęciach są ze strony internetowej programu: https://problem-z-glowy.pl