DORADZTWO ZAWODOWE
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 11
IM. WŁADYSŁAWA BRONIEWSKIEGO W BĘDZINIE
UCZYMY DLA PRZYSZŁOŚCI, RÓWNIEŻ TEJ ZAWODOWEJ!
Serdecznie witam na stronie Szkolnego Doradcy Zawodowego.
Witam wszystkich uczniów, którym zależy na zdobywaniu oraz poszerzaniu wiedzy i umiejętności,
a przede wszystkim tych, którzy chcą świadomie pokierować swoją karierą szkolną i zawodową.
Witam również rodziców i opiekunów, dla których dobro dziecka, w tym zawodowe,
jest najważniejsze!
Witam także wszystkich nauczycieli, specjalistów oraz inne osoby zainteresowane zgłębianiem wiedzy z zakresu samopoznania, zawodoznawstwa, rynku edukacji i pracy oraz planowania kariery zawodowej.
Szkolny Doradca Zawodowy Justyna Ziętek-Smoczyńska
Zachęcam do obejrzenia prezentacji
,,Rekrutacja do szkół średnich – niezbędnik absolwenta.
Informator dla ucznia i rodzica”.
Link do prezentacji poniżej:
Rekrutacja do szkół średnich – niezbędnik absolwenta 2021 2022
Drodzy Ósmoklasiści!
Przed Wami trudny wybór szkoły ponadpodstawowej. Z wiadomości jakie od Was otrzymuję wynika, że macie już pewne preferencje co do swej dalszej ścieżki edukacyjnej. W celu ich ugruntowania lub być może zmiany…. przedstawiam Wam jeszcze szeroką ofertę szkół w powiecie będzińskim, które zapraszają kandydatów do wirtualnych odwiedzin.
Liceum:
http://pierwszeliceum.bedzin.pl/kopernik/?cat=88
https://norwid.edu.pl/dni-wirtualnie-otwarte-w-3-lo/
http://wyspianski.bedzin.pl/dlaczego-wyspian/
Szkoła Branżowa i Technikum:
https://ckziu.bedzin.pl/kandydat/
http://lowojkowice.eu/dla-gimnazjalistow/
http://zsoit.czeladz.pl/dla-osmoklasistow-gora
https://powiat.bedzin.pl/oswiata-menu/szkoly-pg-art
Rekrutacja do szkół:
https://www.gov.pl/web/edukacja-i-nauka/terminy-rekrutacji-do-szkol
https://slaskie.edu.com.pl/kandydat/app/apply/index.html
Powodzenia
Czy jest coś, co Cię ogranicza w wyborze zawodu lub szkoły
(ograniczenia zdrowotne, finansowe, lokalizacyjne i inne)
Oto książka dla młodzieży, która pozwoli Ci określić jaki masz potencjał.
Przyjemnej lektury!
http://www.ckzkk.pl/gallery/file/masz-potencja-wiedz-o-tym-pdf-na-mpe.pdf
Pomagam mojemu dziecku wybrać zawód i szkołę ponadpodstawową.
Na wybory dotyczące szkoły czy zawodu wpływ mają czynniki zewnętrzne (rodzina, grupa rówieśnicza, znajomi, koledzy, nauczyciele, wiedza czerpana z internetu, sieć szkół w danym regionie, odległość danej placówki od miejsca zamieszkania młodej osoby, a także moda na dany zawód) oraz czynniki wewnętrzne (zainteresowania, predyspozycje, zdolności, talent, umiejętności, temperament, cechy charakteru, wartości, możliwości intelektualne, postawy, przekonania, stan zdrowia). Zdarza się, że o wyborze decyduje przypadek, media czy też prognozy, jakie możliwości finansowe da ukończenie danej szkoły czy kierunku. Badania przeprowadzone przez KOWEZiU wśród uczniów jednoznacznie wskazują, że największy wpływ na decyzje uczniów dotyczące wyboru szkoły czy zawodu mają Rodzice – jako osoby znaczące – oraz tradycje rodzinne.
Ponieważ to Ty, Rodzicu, masz największy wpływ na podejmowanie decyzji przez Twoje dziecko, warto zastanowić się, jak odpowiednio wesprzeć nastolatka w wyborze dalszej drogi edukacyjnej i zawodowej.
Kluczem do podjęcia decyzji o wyborze szkoły ponadpodstawowej zawodu jest poznanie samego siebie tzn. tego, co nas interesuje, jakie mamy talenty, umiejętności, cechy charakteru itd.
Rodzicu, poznaj swoje dziecko i pomóż mu odkryć jego możliwości.
Co możesz zrobić? Jak możesz pomóc?
- rozmawiaj z dzieckiem o wartościach, którymi się kieruje, gdyż dzieci rzadko wiążą to zagadnienie z wyborami edukacyjno-zawodowymi. Obserwuj, jaki ma temperament, cechy charakteru. To ważne czynniki decydujące o tym, do jakiej pracy mamy predyspozycje (spokojnej, monotonnej czy wymagającej ekspresji, żywiołowości);
- obserwuj, jakie czynności chętnie wykonuje Twoje dziecko, co je pasjonuje, zajmuje, ciekawi, ile czasu i uwagi poświęca niektórym przedmiotom szkolnym, zajęciom pozalekcyjnym czy pozaszkolnym Rozmawiaj z nim o tym. To pierwsze źródło informacji o jego zainteresowaniach;
- przyglądaj się temu, w których zajęciach pozalekcyjnych uczestniczy najchętniej, jakie przedmioty szkolne lubi, z których ma najlepsze oceny. Zastanów się, jakie ma zdolności, co potrafi robić. Jak radzi sobie z nauką? Jakie ma oceny? Jakie ma zasoby wiedzy i umiejętności. Rozmawiaj o tym z dzieckiem, wychowawcą klasy. Obserwuj, jak radzi sobie ze stresem, planowaniem. Możesz w ten sposób zdobyć szeroką wiedzę o potencjalnych możliwościach, predyspozycjach dziecka;
- bądź towarzyszem w codziennych obowiązkach. Dzięki temu zaobserwujesz, jak Twoje dziecko przechodzi z etapu marzeń i zawodowych fantazji („Będę artystą”; „Zostanę aktorką”), przez etap zainteresowań („Cieszę się, że mam dziś angielski zamiast matematyki”) do sprecyzowania pomysłów na swoją przyszłość („Interesują mnie procesy chemiczne. Wybiorę liceum z klasą o profilu chemicznym”);
- zapytaj lekarza. Jeśli dziecko jest pod opieką jakiejś specjalistycznej poradni, czy nie ma przeciwwskazań do wykonywania wybranego przez dziecko zawodu.
- angażuj się w życie szkoły, w tym również we współpracę związaną ze wspieraniem uczniów w planowaniu kariery edukacyjnej i zawodowej (np. zaprezentowanie uczniom swojego zawodu, udział w targach edukacyjnych, spotkanie z pedagogiem, psychologiem szkolnym);
- pomagaj gromadzić informacje o poszczególnych zawodach (rozmowy z rodziną, informatory, Internet, publikacje) – zdobycie aktualnej, rzetelnej informacji o zawodach to krok do wyboru, który dziecka nie rozczaruje. Jeśli nastolatek wybierze zawód na podstawie wiedzy o sobie i swoich możliwościach, funkcjonujących zawodach oraz rynku pracy, istnieje duża szansa na to, że wybrany zawód okaże się jego pasją.
Rodzicu, jeżeli dobrze poznasz swoje dziecko, możesz motywować je do szukania odpowiedzi na pytanie „Co chcę robić w życiu?”. Pamiętaj, że jesteś dla dziecka najważniejszym punktem odniesienia w rozumieniu świata, także tego związanego z pracą zawodową czy uczeniem się. Poprzez rozmowę z dzieckiem przekazujesz informacje o zawodach, szkołach, pracy zawodowej; często jesteś pierwszym źródłem wiarygodnej informacji, dzielisz się swoją wiedzą i własnymi doświadczeniami zawodowymi.
Powodzenia!
NA TYCH STRONACH MOŻESZ ZNALEŹĆ INFORMACJE O ZAWODACH I RYNKU PRACY:
http://www.e-zamek.pl/biblioteka
https://yep.academy/baza-zawodow/
https://psz.praca.gov.pl/oferty-pracy
https://www.praca.pl/poradniki/warto-wiedziec/zawody-przyszlosci-2020-2030_pr-3546.html
Ze specyfiką zawodów oraz ścieżką edukacyjną zapoznacie się tutaj:
https://doradztwo.ore.edu.pl/?p=68
Drodzy uczniowie zachęcam do korzystania z nowych zasobów w zakresie doradztwa zawodowego – linki poniżej:
https://epodreczniki.pl/a/klasy-vii-i-viii-szkol-podstawowych/DycT9ipQk
https://epodreczniki.pl/a/preorientacja-i-orientacja-zawodowa/DpQ1p1wjh
Ścieżki kształcenia:
https://doradztwo.ore.edu.pl/sciezka-ksztalcenia/
Link do prezentacji ,,Zarządzanie czasem”.
Poznaj siebie!
Filmiki o zawodach:
https://www.youtube.com/user/koweziu
https://www.youtube.com/results?search_query=filmy+o+zawodach+ore
DLA RODZICÓW, NAUCZYCIELI I SPECJALISTÓW
Zdanie każdego z Was, jako osoby znaczącej dla swojego dziecka lub ucznia, jest bardzo ważne i z pewnością będzie brane pod uwagę przy wyborze dalszej ścieżki kariery. By ułatwić odnalezienie się w świecie doradztwa zawodowego dla nastolatka podpowiadam, jakie działania są w tym czasie potrzebne, o czym powinien pamiętać każdy rodzic oraz na co warto zwrócić uwagę przy wyborze szkoły ponadpodstawowej. Poza tym prezentuję linki do ciekawych stron zawierających m. in. artykuły, testy, scenariusze, opisy zawodów, filmy, rankingi. Jestem przekonana, że wspólny wybór szkoły ponadpodstawowej, może być czasem pełnym ciekawych obserwacji, wniosków, zabawy, wzajemnego, jeszcze lepszego poznawania się i zgłębiania relacji oraz podjęcia jednej z poważniejszych decyzji życiowych przez naszą pociechę, jaką jest wybór dalszej drogi kształcenia.
Działania wspierającego rodzica/nauczyciela, specjalisty:
- zaangażowanie w działania szkoły i wychowawcy klasy/rodziców (opiekunów);
- wspieranie w odkrywaniu siebie, swoich mocnych słabych stron i zasobów, w szczególności tych, które są istotne w procesie podejmowanie decyzji edukacyjno- zawodowej;
- wspieranie w szukaniu i analizowaniu informacji zawodowej, głównie tej dotyczącej zawodoznawstwa;
- wspieranie w wyborze szkoły ponadpodstawowej; 5.wspieranie w planowaniu przyszłości;
- motywowanie, zachęcanie, mobilizowanie, umożliwianie poszukiwań;
- dawanie prawa do własnego zdania, wyborów i rozwoju
Rodzicu, przy pomocy w wyborze szkoły dla swojego dziecka pamiętaj o tym, że Twoje dziecko posiada:
- zainteresowania;
- zdolności;
- umiejętności;
- wartości;
- temperament;
- możliwości intelektualne;
- określony stan zdrowia.
Warto dokładnie przyjrzeć się tym kwestiom, przeanalizować każdą z osobna, poznać swoje dziecko na nowo. Ono naprawdę potrafi zaskoczyć J
Rozmawiając z dzieckiem na temat wyboru szkoły, pamiętaj o tym, by dziecko:
- miało świadomość, że decyzja musi zostać podjęta;
- miało świadomość, że ostatecznie musi być podjęta przez samego zainteresowanego;
- przemyślało wszystkie możliwe czynniki wpływające na decyzję;
- rozważyło wszystkie możliwości;
- oceniło każdą możliwość;
- wybrało najlepszą możliwość.
W procesie wspierania dziecka, wspólnie z nim weź pod uwagę następujące kryteria wyboru szkoły ponadpodstawowej:
- wynik egzaminów kończących szkołę podstawową,
- odległość od miejsca zamieszkania oraz dojazd;
- wielkość szkoły (w tym liczebność klas);
- bezpłatne/odpłatne zajęcia dodatkowe w szkole;
- progi punktowe;
- dodatkowe wymagania/egzaminy dotyczące danej szkoły np. praktyczny egzamin/sprawdzian w szkołach artystycznych, testy sprawnościowe w szkołach sportowych;
- opiekę psychologiczno- pedagogiczną (obecność i dostępność psychologa, pedagoga, doradcy zawodowego);
- wymiany międzynarodowe;
- partnerów szkoły;
- sukcesy i certyfikaty;
- kadrę (kwalifikacje zawodowe, stopień awansu zawodowego);
- stronę internetową (czy jest na bieżąco aktualizowana?);
- zdawalność matur;
- pozycję w aktualnym rankingu szkół;
- praktyki zawodowe;
- opinie byłych i obecnych uczniów szkoły.
Przydatne linki
- Darmowa, interaktywna mapa zawodów:
- Ciekawe, aktualne i bogate opisy zawodów:
- Artykuły o zawodach:
https://poradnikpracownika.pl/-ciekawe-zawody-ktore-warto-znac
https://www.forbes.pl/ciekawe–zawody
https://interviewme.pl/blog/najlepiej-platne-zawody-w-polsce
- Materiały z zakresu doradztwa zawodowego (akty prawne, filmy, scenariusze, programy, projekty):
- Testy predyspozycji zawodowych- online:
https://www.arealme.com/16types/pl/
http://kompetencjometr.mlodziwlodzi.pl/
https://zielonalinia.gov.pl/test-predyspozycji
- Test osobowości- online:
https://www.16personalities.com/pl/darmowy-test-osobowosci
- Test do badania predyspozycji i zainteresowań- do pobrania:
SŁOWNICZEK PODSTAWOWYCH POJĘĆ
DORADCA ZAWODOWY – osoba, która udziela pomocy, w formie grupowych oraz indywidualnych porad zawodowych, młodzieży i osobom dorosłym w wyborze zawodu, kierunku kształcenia i szkolenia. Doradca zawodowy uwzględnia możliwości psychofizyczne oraz sytuację życiową jednostek jak również potrzeb rynku pracy i możliwości systemu edukacyjnego. Doradca zawodowy współpracuje z rodzicami oraz nauczycielami w procesie orientacji zawodowej uczniów a także wykorzystuje w tym celu wiedzę o zawodach, znajomość psychologicznych i pedagogicznych technik, diagnozę rynku pracy i techniczne środki przekazywania informacji zawodowej.
(por.: Klasyfikacja Zawodów i Specjalności. Tom V, Zeszyt 2, Cz. II. Warszawa: Wyd. MPiPS, 1995, s. 497)
DORADZTWO ZAWODOWE – udzielanie pomocy w dokonywaniu kolejnych decyzji wyboru zawodu bądź pracy. Przyjmuje formę indywidualnej porady zawodowej, przez analizę pola problemowego jednostki oraz udzielenie jej informacji zawodowych, podawanie wskazówek, sugestii a także instrukcji.
(por.: K. Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkach reformy edukacji, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno – Pedagogicznego”, 1999, nr 2/11, s. 29)
INFORMACJA ZAWODOWA – zbiory danych, które są potrzebne jednostce do podejmowania kolejnych decyzji zawodowych i związanych z zatrudnieniem. Zakres treści, i metod oraz kanały przekazywanych informacji są dostosowane do etapu rozwoju zawodowego jednostki jak również rodzajów podejmowanych decyzji.
(por.: K. Lelińska: Przygotowanie uczniów do wyboru zawodu metodą zajęć praktycznych. Warszawa: WSiP. 1985, s. 35)
INFORMACJA EDUKACYJNA – zbiory danych, które są potrzebne jednostce do podejmowania decyzji związanych z dalszym kształceniem oraz nabywaniem kwalifikacji. (na podst. oprac. G. Sołtysińskiej)
ORIENTACJA ZAWODOWA – działania wychowawcze szkoły, rodziców oraz innych osób, grup i instytucji, których celem jest przygotowanie młodzieży do planowania kariery zawodowej. Ich istotnym elementem jest podejmowanie kolejnych decyzji wyboru zawodu oraz szkoły.
(por.: K. Lelińska: Założenia i kierunki rozwoju poradnictwa zawodowego w warunkach reformy edukacji, „Problemy Poradnictwa Psychologiczno – Pedagogicznego”, 1999, nr 2/11, s. 29)
PORADNICTWO ZAWODOWE – długofalowe oraz wieloetapowe działania wychowawcze, które towarzyszą jednostce w trakcie jej rozwoju zawodowego. Na poradnictwo zawodowe składa się udzielanie pomocy uczniom i dorosłym w planowaniu, tworzeniu oraz rozwoju kariery zawodowej, przynoszącej jednostce satysfakcję a także zawodowy sukces.
(por.: Ogólne zasady funkcjonowania poradnictwa zawodowego w systemie urzędów pracy. Maszynopis, Wyd. KUP, 1996, s. 4)
ZAWÓD – wewnętrznie spójny system czynności, który wymaga określonych kwalifikacji, wykonywanych w regularny i systematyczny sposób, stanowiący podstawę utrzymania oraz zapewniający pozycję w społeczeństwie.
(por.: J. Szczepański: Czynniki kształtujące zawód i strukturę zawodową. Socjologia zawodów. Warszawa, KiW, 1996)
WEWNĄTRZSZKOLNY SYSTEM DORADZTWA – ogół działań podejmowanych przez szkołę celem przygotowania uczniów do wyboru zawodu, poziomu i kierunku kształcenia. System winien określać: role i zadania nauczycieli w ramach rocznego planu działań, czas i miejsce realizacji zadań, oczekiwane efekty, metody pracy.
(na podst. oprac. A. Łukaszewicz)
Materiał udostępniony na licencji Creative Commons. Uznanie autorstwa 4.0 (CC BY 4.0)
Materiał udostępniony na licencji Creative Commons. Uznanie autorstwa 4.0 (CC BY 4.0)