Z końcem listopada uczniowie klasy 2b zakończyli pracę nad projektem domowym „Krystalizacja soli”. Należało zaplanować ją tak, aby uzyskać w ciągu kilkunastu dni efekt w postaci kryształów soli na sznurku/ nitce. Uczniowie musieli wyhodować kryształki soli oraz dostarczyć je do szkoły. Niektórzy dodali do wody barwnik, przez co uzyskali kolorowe kryształy. W naszej kolekcji znalazły się niebieskie, zielone oraz żółte.

Wykorzystali w tym celu:

  • sól
  • wodę
  • słoik
  • patyczek
  • sznurek

Tak opisali przebieg eksperymentu mającego na celu wyhodowanie kryształków.

  • Do ciepłej wody dodałem sól kuchenną i mieszałem. W pewnym momencie, mimo mieszania, sól już nie chciała się rozpuszczać i powstał wtedy roztwór nasycony.
  • Roztwór wlałem do słoika.
  • Do patyczka przywiązałem sznurek.
  • Patyczek położyłem na słoiku tak, aby nitka dotykała dna słoiczka.
  • Odstawiłem słoik.
  1. Wyniki doświadczenia
  • Po kilku dniach na sznurku pojawił się małe kryształki.
  • W ciągu następnych dni kryształki rosły.
  • Po około 2 tygodniach woda częściowo wyparowała, a osad znajdował się na sznurku i słoiku.
  1. Wnioski
  • Podczas parowania wody ze słoika sól ulegała krystalizacji i osadzała się na ściankach słoika oraz nitce.
  • Krystalizacja przebiegała w ciepłym pomieszczeniu, kryształy są małe
  • Im dłużej będzie przebiegał proces parowania i krystalizacji, tym większe będą kryształy soli.
  •  Czekamy i obserwujemy.