
Zajęcia logopedyczne
w Szkole Podstawowej nr 11 w Będzinie
Prezentacja zajęcia logopedyczne (otwórz/pobierz)
BAJKOTERAPIA I PAPIEROWY TEATR
„Wielki wulkan gniewu”
Czym jest złość? Kiedy się złościmy i co wtedy czujemy? Jak możemy poradzić sobie, kiedy czujemy się zawiedzeni, sfrustrowani?
Podczas październikowych zajęć logopedycznych z elementami bajkoterapii dzieci oraz uczniowie szukali odpowiedzi na powyższe pytania słuchając bajki autorstwa A. Borowieckiej „Wielki wulkan gniewu”. Bohater bajki, Krzyś nie mógł doczekać się soboty. To w końcu dzień wolny od pracy, szkoły czy przedszkola. Chłopiec miał zaplanowany ten dzień już od dawna, ale nieoczekiwane pójście taty do pracy pokrzyżowało jego plany. Zawiedziony Krzyś czuł ogromną złość, która przeobraziła się wielki wulkan z buchającą, gorącą lawą w jego brzuchu. Dopiero odosobnienie w pokoju, wyciszenie i sen pozwolił ujarzmić drzemiące w chłopcu negatywne uczucia.
W pierwszym fragmencie bajki nauczyciel przestał czytać bajkę dając dzieciom czas na zastanowienie się, jaki może być dalszy przebieg wydarzeń po tym, jak Krzyś dowiedział się, że taty nie ma w domu. W oparciu o metodę aktywizującą – „storyline” nauczyciel wyzwolił aktywność dzieci na bazie opowiadanej im historii w celu wzbudzenia w nich potrzeby zadawania pytań, analizowania problemu i twórczego szukania właściwych sposób jego rozwiązania. [1]
„Igiełka i krokodyle łzy”
Wizyta w gabinecie lekarskim, syndrom białego fartucha, badanie krwi lub zastrzyk może wywołać u dzieci duży stres. Sam widok igły ze strzykawką oraz strach przed odczuwanym bólem jest przyczyną płaczu, krzyku oraz przykrych wspomnień u dziecka. To, co możemy zrobić najlepszego dla naszego dziecka to przygotowanie go do tego badania. Pomocna może być bajka psychoedukacyjna i terapeutyczna oraz zabawa tematyczna w domu.
W październiku 2022r. przedszkolaki dowiedziały się, jak ważne jest wykonywanie profilaktycznych badań krwi po to, żebyśmy mogli wiedzieć, czy jesteśmy zdrowi, czy nie. Wspomnieliśmy o konieczności robienia szczepień przeciwko różnym groźnym chorobom. Dzieci poznały główną bohaterkę bajki – Igiełkę, która płakała rzewnymi łzami, ponieważ tylko na jej widok wszystkie dzieci płakały. A przecież, gdyby nie cieniutka igiełka nie można byłoby zbadać, czy ktoś jest zdrowy, czy chory? Po wysłuchaniu bajki nauczycielka w obecności dzieci pobierała krew chorej wiewiórce, mierzyła temperaturę termometrem choremu jeżykowi, a nawet zrobiła mu zastrzyk i nakleiła kolorowy plasterek. [2] Taka zabawa tematyczna miała na celu zniwelowanie lęku u dzieci przed zastrzykiem lub/i pobraniem krwi oraz oswoić je z widokiem igły i strzykawki.
Dagmara Cyplińska-Góral
Autor programu
[1] A. Borowiecka, Wielki wulkan gniewu.
[2] A. Borowiecka, Igiełka i krokodyle łzy.
GRY LOGOPEDYCZNE
Głoski SZ, Ż, CZ, DŻ – układanie zdań:
https://www.wordwall.net/pl/resource/11795930/polski/uporz%c4%85dkuj-zdania
Głoska R:
https://www.wordwall.net/pl/resource/12068680/logopedia/kr%c3%b3lowa-g%c5%82osek-r
Głoska SZ w nagłosie wyrazy:
https://www.wordwall.net/pl/resource/1489177/ko%c5%82o-fortuny-z-g%c5%82osk%c4%85-sz-w-nag%c5%82osie
Głoska R – różnicowanie głosek opozycyjnych r:l
https://www.wordwall.net/pl/resource/1489696/polski/o-rety-krety-z-g%c5%82osk%c4%85-r
Opracowanie gier: Dagmara Cyplińska-Góral
Filmiki z ćwiczeniami logopedycznymi
Ćwiczenia mm. okrężnego warg
https://www.youtube.com/watch?v=kq4XRAAx5H4
Ćwiczenie podniebienia miękkiego, mm. okrężnego warg
https://www.youtube.com/watch?v=emg-F5WJ3SU
Ćwiczenia oddechowe „Bąbelkowy wulkan”
https://www.youtube.com/watch?v=YJazVLvRsgU
Opracowanie: Dagmara Cyplińska-Góral
1. Ćwiczenia artykulacyjne z głoską L – logopedyczne DOBBLE
3. MEMORY – ćwiczenia artykulacyjne głoski “SZ”
https://view.genial.ly/6081c863f450020d9b6f3431/interactive-content-logopedyczne-memory-dagmara-c-goral
4. MEMORY – Percepcja wzrokowa „Sokoli wzrok”
KARTA PRACY:
Ćwiczenia rozwijające umiejętność czytania i słuchania ze zrozumieniem.

https://www.youtube.com/watch?v=3Fk60lMfKws
Treść Zakładki
Treść Zakładki
LOGOPEDYCZNY PROGRAM PROFILAKTYCZNY
„Oddycham nosem cały rok”
W roku szkolnym 2022/2023 realizowany jest logopedyczny program profilaktyczny „Oddycham nosem cały rok”, którego głównym celem jest kształtowanie u uczniów prawidłowego toru oddechowego oraz edukowanie rodziców o konsekwencjach oddychania torem ustnym.
Autorem programu jest neurologopeda – Beata Racek, a na terenie naszej szkoły realizuje go logopeda – Dagmara Cyplińska-Góral.
Zachęcamy Rodziców do zapoznania się z prezentacją „Oddycham nosem cały rok”.
ODDYCHAM NOSEM CAŁY ROK- prezentacja do programu