Skip to the content

Szkoła Podstawowa nr 11 im. Władysława Broniewskiego w Będzinie

Menu
  • Strona główna
  • Wydarzenia szkolne
  • O szkole
    • RODO
    • Zapytanie ofertowe
    • Historia
    • Patron
    • Integracja
    • Kadra
    • Dzwonki
    • Statut Szkoły
    • Profilaktyka
    • Biblioteka
    • Świetlica
    • Laboratoria Przyszłości
    • Aktualne projekty
    • Pamiętamy81
  • Uczeń
    • E-Dziennik
      • KOMUNIKATY OD ADMINISTRATORÓW
    • Nauczanie zdalne
    • Rekrutacja do szkół średnich
    • Egzamin ósmoklasisty
    • Doradztwo zawodowe
    • Rzecznik Praw Ucznia
    • Samorząd Uczniowski
  • Rodzice
    • Zapisy do klas pierwszych
    • Informacje dla rodziców
    • Rada rodziców
    • Obiady
  • Informacje dot. COVID-19
  • Kontakt
  • Oddział przedszkolny
  • Deklaracja Dostępności
  • Logopeda

Logopeda

Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej nr 11 w Będzinie
Oddycham nosem cały rok! - zabawy oddechowe
Bajkoterapia i papierowy teatr
Wykaz pomocy terapeutycznych do utrwalenia wymowy w domu
Moje dziecko ma wadę wymowy
Ekranowe dzieci
Profilaktyka logopedyczna
Metody wspomagające terapię seplenienia międzyzębowego
Metody wspomagające terapię logopedyczną
Kiedy pójść z dzieckiem do logopedy?
Gry logopedyczne
Ćwiczenia artykulacyjne z głoską S
Ćwiczenia narządów mowy
Rozwój artykulacji w wieku przedszkolnym
Filmiki z ćwiczeniami logopedycznymi
Ćwiczenia rozwijające umiejętność czytania i/lub słuchania ze zrozumieniem
Ćwiczenia słuchowe
Bajka edukacyjna
Ćwiczenia artykulacyjne z głoskami T, D, N
Ankyloglosja - "skrócone wędzidełko języka"
Mioterapia
Interdyscyplinarność w terapii logopedycznej
Oddycham nosem cały rok - program profilaktyczny
Zajęcia logopedyczne w Szkole Podstawowej nr 11 w Będzinie

Zajęcia logopedyczne

w Szkole Podstawowej nr 11 w Będzinie

Prezentacja zajęcia logopedyczne (otwórz/pobierz)

Oddycham nosem cały rok! - zabawy oddechowe

Bajkoterapia i papierowy teatr

https://www.sp11bedzin.edu.pl/wp-content/uploads/2022/11/Bajkoterapia-i-papierowy-teatr-kamishibai-w-logopedii-1.mp4

BAJKOTERAPIA I PAPIEROWY TEATR

 

„Wielki wulkan gniewu”

Czym jest złość? Kiedy się złościmy i co wtedy czujemy? Jak możemy poradzić sobie, kiedy czujemy się zawiedzeni, sfrustrowani?

Podczas październikowych zajęć logopedycznych z elementami bajkoterapii dzieci oraz uczniowie szukali odpowiedzi na powyższe pytania słuchając bajki autorstwa A. Borowieckiej „Wielki wulkan gniewu”. Bohater bajki, Krzyś nie mógł doczekać się soboty. To w końcu dzień wolny od pracy, szkoły czy przedszkola. Chłopiec miał zaplanowany ten dzień już od dawna, ale nieoczekiwane pójście taty do pracy pokrzyżowało jego plany. Zawiedziony Krzyś czuł ogromną złość, która przeobraziła się wielki wulkan z buchającą, gorącą lawą w jego brzuchu. Dopiero odosobnienie w pokoju, wyciszenie i sen pozwolił ujarzmić drzemiące w chłopcu negatywne uczucia.

W pierwszym fragmencie bajki nauczyciel przestał czytać bajkę dając dzieciom czas na zastanowienie się, jaki może być dalszy przebieg wydarzeń po tym, jak Krzyś dowiedział się, że taty nie ma w domu. W oparciu o metodę aktywizującą – „storyline” nauczyciel wyzwolił aktywność  dzieci na bazie opowiadanej im historii w celu wzbudzenia w nich potrzeby zadawania pytań, analizowania problemu i twórczego szukania właściwych sposób jego rozwiązania. [1]

„Igiełka i krokodyle łzy”

Wizyta w gabinecie lekarskim, syndrom białego fartucha, badanie krwi lub zastrzyk może wywołać u dzieci duży stres. Sam widok igły ze strzykawką oraz strach przed odczuwanym bólem jest przyczyną płaczu, krzyku oraz przykrych wspomnień u dziecka. To, co możemy zrobić najlepszego dla naszego dziecka to przygotowanie go do tego badania. Pomocna może być bajka psychoedukacyjna i terapeutyczna oraz zabawa tematyczna w domu.

W październiku 2022r. przedszkolaki dowiedziały się, jak ważne jest wykonywanie profilaktycznych badań krwi po to, żebyśmy mogli wiedzieć, czy jesteśmy zdrowi, czy nie. Wspomnieliśmy o konieczności robienia szczepień przeciwko różnym groźnym chorobom. Dzieci poznały główną bohaterkę bajki – Igiełkę, która płakała rzewnymi łzami, ponieważ tylko na jej widok wszystkie dzieci płakały. A przecież, gdyby nie cieniutka igiełka nie można byłoby zbadać, czy ktoś jest zdrowy, czy chory? Po wysłuchaniu bajki nauczycielka w obecności dzieci pobierała krew chorej wiewiórce, mierzyła temperaturę termometrem choremu jeżykowi, a nawet zrobiła mu zastrzyk i nakleiła kolorowy plasterek. [2] Taka zabawa tematyczna miała na celu zniwelowanie lęku u dzieci przed zastrzykiem lub/i pobraniem krwi oraz oswoić je z widokiem igły i strzykawki.

Dagmara Cyplińska-Góral

Autor programu

[1] A. Borowiecka, Wielki wulkan gniewu.

[2] A. Borowiecka, Igiełka i krokodyle łzy.

Wykaz pomocy terapeutycznych do utrwalenia wymowy w domu

 Wykaz pomocy terapeutycznych do utrwalenia wymowy w domu (otwórz/pobierz)

Moje dziecko ma wadę wymowy

Moje dziecko ma wadę wymowy (pobierz/otwórz)

Ekranowe dzieci

Ekranowe dzieci (otwórz/pobierz)

Profilaktyka logopedyczna

Profilaktyka logopedyczna (otwórz/pobierz)

Metody wspomagające terapię seplenienia międzyzębowego

Metody wspomagające terapię seplenienia międzyzębowego (pobierz/otwórz)

Metody wspomagające terapię logopedyczną

Metody wspomagające terapię logopedyczną (pobierz/otwórz)

Kiedy pójść z dzieckiem do logopedy?

Gry logopedyczne

 

GRY LOGOPEDYCZNE

Głoski SZ, Ż, CZ, DŻ – układanie zdań:

https://www.wordwall.net/pl/resource/11795930/polski/uporz%c4%85dkuj-zdania

Głoska R:

https://www.wordwall.net/pl/resource/12068680/logopedia/kr%c3%b3lowa-g%c5%82osek-r

Głoska SZ w nagłosie wyrazy:

https://www.wordwall.net/pl/resource/1489177/ko%c5%82o-fortuny-z-g%c5%82osk%c4%85-sz-w-nag%c5%82osie

Głoska R – różnicowanie głosek opozycyjnych r:l

https://www.wordwall.net/pl/resource/1489696/polski/o-rety-krety-z-g%c5%82osk%c4%85-r

Opracowanie gier: Dagmara Cyplińska-Góral

Ćwiczenia artykulacyjne z głoską S

Ćwiczenia artykulacyjne z głoską S (otwórz/pobierz)

Ćwiczenia narządów mowy

Rozwój artykulacji w wieku przedszkolnym

Filmiki z ćwiczeniami logopedycznymi

Filmiki z ćwiczeniami logopedycznymi

Ćwiczenia mm. okrężnego warg

https://www.youtube.com/watch?v=kq4XRAAx5H4

Ćwiczenie podniebienia miękkiego, mm. okrężnego warg

https://www.youtube.com/watch?v=emg-F5WJ3SU

Ćwiczenia oddechowe „Bąbelkowy wulkan”

https://www.youtube.com/watch?v=YJazVLvRsgU

Opracowanie: Dagmara Cyplińska-Góral

Ćwiczenia rozwijające umiejętność czytania i/lub słuchania ze zrozumieniem

1. Ćwiczenia artykulacyjne z głoską  L – logopedyczne DOBBLE

https://view.genial.ly/6092c027039f0e0d33c69a40/interactive-content-dobble-gloska-l
 
2. Ćwiczenia artykulacyjne i słuchowe – różnicowanie głosek R:L – logopedyczne DOBBLE
https://view.genial.ly/608bbed32530c20d4dea022c/interactive-content-dobble-roznicowanie-glosek-rl
 

3. MEMORY – ćwiczenia artykulacyjne głoski “SZ”

https://view.genial.ly/6081c863f450020d9b6f3431/interactive-content-logopedyczne-memory-dagmara-c-goral
4. MEMORY – Percepcja wzrokowa „Sokoli wzrok”

https://view.genial.ly/6081c7bdf450020d9b6f341d/interactive-content-sokoli-wzrokdagmara-c-goral

KARTA PRACY:

Ćwiczenia rozwijające umiejętność czytania i słuchania ze zrozumieniem.

Ćwiczenia słuchowe

Karta pracy:

Ćwiczenia słuchowe (kliknij)

BINGO:

 

Bajka edukacyjna

Bajka edukacyjna

Krzyś Maruda – prezentacja do bajki

Bajka edukacyjna pt. Krzyś Maruda – plik

Ćwiczenia artykulacyjne z głoskami T, D, N
Ćwiczenia artykulacyjne z głoskami T, D, N (kliknij, aby pobrać)
 
Link do gry “Memory z głoskami T, D, N”:
https://view.genial.ly/60b1479d41638c0d2947a973/interactive-content-memory-gloski-t-d-n
 
Link do filmów z propozycjami zabaw logopedycznych w domu:
https://www.youtube.com/watch?v=3Fk60lMfKws
https://www.youtube.com/watch?v=Q9y3u0JcwQs
Ankyloglosja - "skrócone wędzidełko języka"

Treść Zakładki

Mioterapia

Treść Zakładki

Interdyscyplinarność w terapii logopedycznej

Interdyscyplinarność w terapii logopedycznej – prezentacja (kliknij, aby pobrać)

Oddycham nosem cały rok - program profilaktyczny

LOGOPEDYCZNY PROGRAM PROFILAKTYCZNY

„Oddycham nosem cały rok”

W roku szkolnym 2022/2023 realizowany jest logopedyczny program profilaktyczny „Oddycham nosem cały rok”, którego głównym celem jest kształtowanie u uczniów prawidłowego toru oddechowego oraz edukowanie rodziców o konsekwencjach oddychania torem ustnym.

Autorem programu jest neurologopeda – Beata Racek, a na terenie naszej szkoły realizuje go logopeda – Dagmara Cyplińska-Góral.

Zachęcamy Rodziców do zapoznania się z prezentacją „Oddycham nosem cały rok”.

ODDYCHAM NOSEM CAŁY ROK- prezentacja do programu

 

Ułatwienia dostępu

  • Powered with favoriteLove by Codenroll